Presentasjonar frå konferansar og seminar
Her kan du finne presentasjonar frå konferansar og seminar vi har arrangert. Vi legg óg ut opptak der dette er tilgjengeleg.
-
Konferansar – høgare utdanning
NOKUT-konferansen 2023: Neste trekk
Faglig vorspiel 2023
NOKUT-konferansen 2020
- Opptak frå konferansen
- Vurdering som utdanningsfaglig kompetanse. Hva betyr det, hva innebærer det og hvorfor trenger vi det? (pdf)
Anna Steen-Utheim, seniorrådgiver, BI - Vurderingspraksis: Hva betyr det å tenke nytt? Hva skal til for å lykkes? (pdf)
Lone Holst, førsteamanuensis, UiB - Hvordan bruke skriftlig eksamen til utvikling av undervisning? (pdf)
Øystein Guttersrud, førsteamanuensis, OsloMet, og Heidi Kristine Grønlien, førsteamanuensis, HiØ
Faglig vorspiel 2020
Nasjonal konferanse for grunnskolelærerutdanningene og praksisskolene 2019
Opptak
- Looking Forward, Looking Back: Implementation of the New Master Requirement for GLU Programs + What It Means to be a Teacher Educator in Today’s Policy Climate: Identity, Scholarship, and Shifting Roles
- Research and learning to Teach: Four new Teachers Tell Their Stories
- Sharing Progress: Good Ideas, Initiatives and Innovations (Part 1)
- Welcome and Recap of Day 1 + Teacher Education 2025 – National Strategy for Quality and Cooperation in Teacher Education
- Sharing Progress: Ideas, Initiatives and Innovations (Part 2)
- Final Wrap up and Next Steps
Presentasjoner/dokumenter- Looking Forward, Looking Back (pdf)
Marilyn Cochran-Smith - What It Means to be a Teacher Educator in Today’s Policy Climate: Identity, Scholarship, and Shifting Roles (pdf)
Lexie Grudnoff og Karen Hammerness - Publications referenced in the "What it means to be a teacher educator in today's policy climate" session, 23 May 2019 in Oslo (pdf)
- Master – GLU: Connecting the study-, research- and supervision-process into collective structures (pdf)
Knut Steinar Engelsen, Høgskulen på Vestlandet - School partnerships – Towards a collaborative partnership structure (pdf)
NTNU - Starting School practicum (pdf)
Lin Sandhaug Ramberg, Høgskolen i Østfold - Sharing progress: Good ideas, initiatives and innovations (pdf)
Gisle Pettersen, Nord universitet - Research and Development Coordinator (pdf)
Universitetet i Agder - MA thesis supervision in the context of school based ‘research- and development’ groups (2017–19) (pdf)
Nevøy, Ohna, Bruin og Thortveit, Universitetet i Stavanger - University schools and partnership in teacher education: Experience from a pilot project (pdf)
Ove Edvard Hatlevik, OsloMet storbyuniversitetet - Research and Learning to Teach: Four New Teachers Tell Their Stories (pdf)
Auli Toom og Viv Ellis - Investigating attitudes, influencing my teacher role (pdf)
David A. Swan - Reading for life long learning (pdf)
Stine Mari Flikki og Anne Glimsdal Midthun - Welcome and Recap of Day 1 (pdf)
Marilyn Cochran-Smith - Teacher Education 2025 – National Strategy for Quality and Cooperation In Teacher Education (pdf)
Mikael Alexandersson og Alis Oancea - Supervision on the Master’s level (pdf)
Rachel Jakhelln, UiT Norges arktiske universitet - NLA: Involving practice teachers – increasing competency (pdf)
NLA Høgskolen - On the research track: Indigenous Research Metodology in Sámi Teacher Edcuation (pdf)
Ylva Jannok Nutti, Sámi allaskuvla - The Research & Development seminar for students in teacher education (pdf)
Høgskulen i Volda - Practice II positions (pdf)
Anne Fængsrud, Universitetet i Sørøst-Norge - Collaboration with Teacher Education Partner Schools (pdf)
Åshild Vassend Holm, Høgskolen i Innlandet - Aligning student motivation and program goals. A Startup program
Siw Skrøvset, UiT – Norges arktiske Universitet - Fra bacheloroppgave i PEL til FoU-oppgave i fag (pdf)
OsloMet – storbyuniversitetet - Forskningsgrupper – veiledningsmiljø, skoleorientering og masteroppgaver (pdf)
Mari Nygård, ILU NTNU - Diskusjon av problemstillinger tilknyttet vurderingskriterier av masteroppgaver (pdf)
Sigve Ladstein, NLA Høgskolen - Robotbygging på timeplanen
Oddvar Aalde, Høgskulen i Volda - Modell for organisering av "forskeropplæringen" i GLU master, syklus 2 (pdf)
Høgskulen på Vestlandet - Håndbok og praktisk veiledning til FOU-oppgaven MAGLU 1-7 og MAGLU 5-10 – førsteutkast (pdf)
Høgskolen i Østfold, avdeling for lærerutdanning - Hvordan ivareta skikkethetsvurdering i nett- og samlingsbasert MGLU utdanning? (pdf)
Universitetet i Sørøst-Norge - Reflecting on Opportunities and Challenges (pdf)
Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences
NOKUT-konferansen om høyere utdanning 2019
- Sjå opptak frå konferansen
- Transformational knowledge, educational leadership and curriculum design (pdf)
Sjå opptak frå presentasjonen
Professor Paul Ashwin - Et innblikk inn på UiO Matnat (pdf)
Sjå opptak frå presentasjonen
Prodekan Solveig Kristensen - Bruker vi studentevalueringer på feil måte? (pdf)
Sjå opptak frå presentasjonen
Professor Torgny Roxå - Kritisk lesing i høyere utdanning (pdf)
Professor Marte Blikstad-Balas
-
Konferansar – høgare yrkesfagleg utdanning
NOKUT-konferansen 2023: Neste trekk
Faglig vorspiel 2023
NOKUTs fagskolekonferanse 2017
- Program for konferansen
- Opptak fra konferansen del 1
- Opptak fra konferansen del 2
- Opptak fra konferansen del 3
- Christian Jørgensen: Underviseren som ikke liker å undervise
- Øystein Lund: Studienære kvalitetsområder
- Tormod Skjerve: Hvordan tenker Fagskolerådet om kvalitet
- Kim René Teige: Startkompetanse
- Regine Evensen og Thea Wanderås Fossum: Startkompetanse
- Stephan Hamberg: Oppsummering av første konferansedag
- Rønnaug H. Lyckander: Lærerkompetanse i fagskolen – hva er det?
- Kathy Foss Haugen: Samordna opptak til fagskoler
- Ole-Jacob Skodvin og Magnus Strand Hauge: Hvor fornøyde er fagskolestudentene med kvaliteten på utdanningen sin?
- Vidar Luth-Hanssen og Vivian M. Luth-Hanssen: Elektrotekniker studie og "Vestfold-modellen"
- Silje Kjørholt: Kvalitet fra studentenes perspektiv
Parallellsesjon 1- Introduksjon
- Anne Grete Reinertsen: Kunnskapsbasen – Oppvekstsektoren
- Gunnbjørg T. Engehagen: Kunnskap og arbeidsliv – det avgjørende samspillet for fagskoleutdanning
Parallellsesjon 2- Introduksjon
- Margrete Ramsdal: Den viktige studiestarten – hvordan introdusere studentene i et lærende felleskap?
- Thomas Kalvik: Den gode studiestarten – sosialt læringsmiljø
Parallellsesjon 3 -
Seminar – høgare utdanning
Digitalt informasjonsmøte om den nasjonale evalueringen av profesjonsstudiet i medisin, 8. juni 2023
Lansering av sluttrapport for evaluering av NKR, 24. mai 2023
Webinar: Kvalitetssikring og utvikling av forskerutdanningene, 19. april 2023
Webinar: Strategisk styring av små og store studieporteføljer, 28. september 2022
Webinar: Innhenting av informasjon og bruk av kunnskap fra kvalitetsarbeidet, 21. september 2022
Webinar: Forankring av kvalitetsarbeid og utvikling av kvalitetskultur, 13. september 2022
Webinar: Hva er et kvalitetssystem, og hvordan jobbe systematisk med kvalitetsarbeid, 7. september 2022
Periodiske evalueringer av studieprogram 31. mai 2022
Ny utgave av NOKUTs kvalitetsområder for studieprogram 30. mai 2022
Studietilsynsforskriften for nybegynnere – seminar om krav til systematisk kvalitetsarbeid og akkreditering av studietilbud 30. mai 2022
Digitalt seminar om fullføring og frafall i lektorutdanningen 6. mai 2022
Webinar om syklus II i de 5-årige grunnskolelærer-utdanningene 18. mars 2021
- Se opptak av webinaret
- Mattias Øhra (USN): Profesjonalisering av lærerutdanningen. Handlingsrom eller handlingstvang (pdf)
- Ingeborg Krange (OsloMet): Litt om arbeidet med og ulike modeller for masteroppgaven (pdf)
- Ove Drageset og Kari-Anne Sæther (UiT): Metodevalg og tilnærming. En studie av 236 masteroppgaver i GLU vedUiT Norges arktiske universitet (pdf)
- Gøran Karlsen (Haugeåsen ungdomsskole): Lærerens drømmescenario om masteroppgaven (pdf)
- Randi Solheim (NTNU): Det nye, nasjonale masternettverket – arbeidsfelt og ambisjoner (pdf)
- Ruta Andreassen (Bankgata ungdomsskole): Lærerens drømmescenario om veieldningssamarbeid mellom skole og UH (pdf)
- Rakel Rohde Næss, Morten Oddvik, Lilian Martinez Romero og Anja Birkeland (USN): Bruk av lærere i kombinasjonsstilling (praksislærer II) ved USN (pdf)
- Sissel Rosland og Vibeke Vagenes (HVL): Erfaringer fra veiledning av masterstudenter i samfunnsfagdidaktikk ved lærerutdanningen, HVL (pdf)
- Line Beate Mastad (UiA): Skolebasert utdanning i veiledningspedagogikk (pdf)
- Irene Trysnes (UiA): Praksislæreren som biveileder (pdf)
- Notater fra gruppediskusjoner (pdf)
Lektorstudentene og jakten på profesjonsidentiteten 3. desember 2020
Systematisk kvalitetsarbeid i høyere utdanning 30. januar 2019
- NOKUTs presentasjon (pdf)
- Greta Hilding og Paul Ragnar Svennevig: Faglig ledelse av studieprogram ved UiA (pdf)
- Karina Mathisen, NTNU: Hva er et fagmiljø og hvordan jobber Fakultet ved naturvitenskap for å styrke sine fagmiljø? (pdf)
- Halvor Austenå, USN: Fagmiljø i et flercampus-perspektiv (pdf)
Systematisk kvalitetsarbeid i høyere utdanning 6. og 7. november 2018
- Hege Brodahl, NOKUT: Innledning (pdf)
- Kjetil Larssen, NHH: Forankring og kvalitetskultur (pdf)
- Rachel Glasser, NOKUT: Forankring og kvalitetskultur (pdf)
- Kjersti Tokstad, NOKUT: Studietilbud og informasjonsinnhenting (pdf)
- Margrethe Løfqvist og Ave Sazko, VID: Studietilbud og informasjonsinnhenting (pdf)
- Ingvil Urdal, NOKUT: Å anvende resultater og kunnskap fra kvalitetsarbeidet (pdf)
Seminar om kvalitetsarbeid i høyere utdanning – kravene til studietilbudene 5. november 2018
- Presentasjon fra NOKUT (pdf)
- Øyvind Gregersen, NTNU: Hva er et fagmiljø? (pdf)
- Tine Arntzen Hestbek, NTNU: Mellom krav og ideal (pdf)
- Paul R. Svennevig og Greta Hilding, UiA: Faglig ledelse av studieprogram ved UiA (pdf)
Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner 18. juni 2018
- Anneline Røssland, VID: Hvordan forberede seg på tilsyn med systematisk kvalitetsarbeid ved en nyfusjonert institusjon? (pdf)
- Birgitte Ashorn Quelle,VIA University College: Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner (pdf)
- Julia Holte Sempler, UiT: Kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner – Hvordan skape felles kvalitetskultur? (pdf)
- Marianne Brattland, OsloMet: Erfaringsdeling KSS OsloMet – storbyuniversitetet (pdf)
-
Seminar – høgare yrkesfagleg utdanning
Lansering av sluttrapport for evaluering av NKR, 24. mai 2023
Om pedagogisk bruk av læringsutbyttebeskrivelser, 1. juni 2022
Webinar for fagskoler, 24. september 2020
- Se opptak fra seminaret
- Fagområdeakkreditering (pdf)
- Kvalitetsarbeid (pdf)
- Opptakskrav til fagskoleutdanninger (pdf)
- Studentombud (pdf)
Forum for fagskoler, Abelia, 4. desember 2019
Systematisk kvalitetsarbeid ved fagskoler, 31. oktober og 1. november 2018
- Hege Brodahl, NOKUT: Innledning (pdf)
- Margrete Meidel Ramsdal, AOF Haugaland: Kvalitesarbeid i et institusjonsperspektiv (pdf)
- Hildegunn Aas og Anne H. Bakken, VEA: Kvalitetsarbeid i et fagmiljøperspektiv (pdf)
- Yngve Lilledrange, Fagskolen Kristiania: Å dokumentere kvalitetsarbeid (pdf)
- Christin Drangsland, NOKUT: Innspill til forskriftsarbeidet (pdf)
Studiebarometer og utdanningskvalitetspris for fagskolene, 12. september 2017
-
Seminar – Studiebarometeret | undervisarundersøkinga
Webinar om Studiebarometeret – videreutvikling 2. november 2020
Seminar om Studiebarometeret – høyere utdanning 27. september 2018
- Bakken: Studiebarometeret 2018 – hva skjer?
- Hegerstrøm: Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning
- Øygarden: Tilbakemelding og rettleiing: eksempel på god praksis
- Pedersen og Hauge: Studiebarometeret 2017: Internasjonalisering
- Andersen: Internasjonalisering ved UiA
- Farsund og Skår: Studiebarometeret i praktisk kvalitetsarbeid ved UiS
Se opptak fra seminaret:
- NOKUT-frukost