NOKUT-podden
– En podcast om høyere utdanning som skal bidra til samtalen om god praksis i høyere utdanning –
I NOKUT-podden snakker vi med dem som er tettest på undervisingshverdagen. Målet er å spre gode ideer og inspirasjon til andre i samme posisjon.
God lytting!
PS. Husk at du kan abonnere på NOKUT-podden hos Spotify, Apple Podcast og Soundcloud. Da dukker de nye episodene automatisk opp i «podkassa».
-
#30 Den om studielivskvalitet og svarte skjermer
Hvordan henger svarte skjermer i Zoom sammen med studielivskvalitet?
I denne episoden snakker vi med dosent Hilde Larsen Damsgaard fra Universitetet i Sørøst-Norge, som er opptatt av å lytte til studentenes stemmer for å forstå hvordan de erfarer kvalitet i utdanningen.
Det er gjennom en slik tilnærming hun har funnet frem til begrepet studielivskvalitet og modellen SMART.
Damsgaard deler sin kunnskap om hvordan undervisere kan jobbe for å bli gode læringsarkitekter, både digitalt og analogt, og forteller hvordan hun og hennes kollegaer snudde 90 % svarte skjermer til 95 % synlige ansikter under starten av koronapandemien.Lenker:
Her kan du lese Damsgaard sin bok (åpen tilgang): www.universitetsforlaget.no/studielivskvalitet
Damsgaard, H.L. (2020, 2. juli). Studielivskvalitet: Kvalitet sett fra studentenes side [Blogginnlegg]. Hentet fra https://eblogg.usn.no/2020/07/02/studielivskvalitet-kvalitet-sett-fra-studentenes-side/
Damsgaard, H.L. (2020, 9.september). Studielivskvalitet i digitale læringsomgivelser [Blogginnlegg]. Hentet fra https://eblogg.usn.no/2020/09/09/studielivskvalitet-i-digitale-laeringsomgivelser-2/
Damsgaard, H.L. (2020, 3.september). Studielivskvalitet: Når vi møtes digitalt, er aktivitet fortsatt viktig. Khrono. Hentet fra https://khrono.no/studielivskvalitet-nar-vi-motes-digitalt-er-aktivitet-fortsatt-viktig/512481
Damsgaard, H.L. (2020, 24. april). Svarte skjermer i digitale undervisningsrom. Khrono. Hentet fra https://khrono.no/svarte-skjermer-i-digitale-undervisningsrom/482814Foto Damsgaard: Elisabeth Lynnerup Rusholt
-
#29 Den om å gjøre undervisningen levende
Hvordan kan man tilegne seg kunnskap som det er vanskelig å lese seg til?
Det er ikke alltid at læreboka er det beste verktøyet, noe våre gjester har fått erfare når de underviser i biomekanikk.
Professor Tron Krosshaug og førsteamanuensis Ola Eriksrud fra Norges Idrettshøgskole har over flere år opparbeidet seg et bredt spekter av læringsstøttende aktiviteter som de bruker i undervisningen, mange av dem digitale. Til oss kommer de med inspirasjon og refleksjoner om hvordan man kan bruke ulike verktøy til å skape aktive studenter, og for å imøtekomme studenters forskjellige læringsstiler. Et av deres tips er å ta et steg av gangen, og da kan kanskje det første steget være å høre denne episoden?
Lenker:
www.muscleanimations.com/
www.dn.no/trening/norges-idret…ensialet/1-1-5212921 -
#28 Den om studentaktiv læring for store studentgrupper
Hvordan kan man legge til rette for aktiv læring når man underviser store studentgrupper? I denne episoden snakker vi med førsteamanuensis Jan-Ove Færstad og student Marit Ellingsen Tjelmeland fra Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen. De deler sine erfaringer med overgangen fra tradisjonelle forelesninger og pugging til “blended learning” og dialogforelesninger. Her får vi masse gode tips til hvordan man kan aktivisere store studentgrupper og skape rom for refleksjon i forelesningssalen.
Her kan dere også lese mer om prosjektet “Bedre læring, bedre jurister”, som har fått tildelt midler gjennom Dikus program for studentaktiv læring: https://www.uib.no/jur/139289/millioner-til-bedre-jussundervisning
-
SPESIAL: Den med Kristin Vinje
I denne spesial-episoden blir vi bedre kjent med den ferske NOKUT-direktøren Kristin Vinje.
Vi gjør opp status etter to måneder i jobben, og ser i spåkulen for årene fremover.
-
#27 Den om VR-teknologi i undervisningen
Hvordan kan VR-teknologi gi sykepleierstudenter praktisk øving i beregning av medisiner?
I denne episoden får vi et innblikk i en teknologi som kan spille en viktig rolle i fremtidens verktøykasse for undervisere, nemlig VR-teknologi. Vi har besøk av høgskolelektorer Frank Martinsen og Lucie Furulund, samt student Ida Hansen fra sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Innlandet.
De forteller hvordan deres virtuelle medisinrom gir studentene verdifull mengdetrening, og mulighet til å tenke nye vurderingsformer. -
#26 Den om arbeidslivsrelevans i disiplinutdanninger
Hvordan kan man sørge for at både bachelor- og masterutdanninger innen disiplinfag er arbeidslivsrelevante uten å innføre praksis?
Vi har besøk av Torstein Hole, rådgiver i Diku, og Anders Malthe-Sørenssen som leder Centre for Computing in Science Education, et senter for fremragende utdanning ved UiO. De deler sine tanker om hvordan arbeidslivsrelevans kan forstås, eksempler på ulike tiltak som de opplever som arbeidslivsrelevante, og råd om hvordan man kan gå frem for å tenke nytt rundt arbeidslivsrelevans i eget fag. Nettopp integrasjonen mellom fag og arbeidslivsrelevans står sentralt i denne episoden av NOKUT-podden.
Les rapporten Evaluering av arbeidslivsrelevans i disiplinutdanninger (pdf)
-
#25 Den om virtuelle refleksjonsgrupper
Hvordan kan det legges til rette for faglige refleksjoner når studentene er ute i praksis? Og hvordan kan webinarteknologi gi økt pedagogisk fleksibilitet?
Vi har snakket med Marianne Trygg Solberg og Ørjan Flygt Landfald fra Lovisenberg diakonale høgskole som har ledet det DIKU-finansierte prosjektet «Virtuelle refleksjonsgrupper - veien mot fleksibel samarbeidslæring». De forteller om prosjektet og gir gode tips til deg som vil lykkes med veiledningsgrupper der studenter, undervisere og praksisveiledere ikke sitter på samme sted.
Les mer om prosjektet her: ldh.no/forskning/utviklingsp…le-refleksjonsgrupper
Se Marianne og Ørjans presentasjon på Læringsfestivalen 2020 her: www.youtube.com/watch?v=NgehyFcWIZw&t
-
#24 Den om medstudentvurdering
Vi har vært på Læringsfestivalen og fått med oss to av bidragsyterne for å diskutere medstudentvurdering. Hva kan studenter lære av å vurdere andres arbeid, og hva kan de lære av tilbakemeldingene de selv får? Maria Utheim (UiO) og Trond Aalberg (OsloMet/NTNU/Excited - SFU) forteller om hvordan de benytter medstudentvurdering som læringsaktivitet, og deler sine erfaringer fra evalueringer de har gjennomført.
-
#23 Den om karakterskalaen
Hvilke fordeler og ulemper har dagens karakterskalaer, og hva vil en eventuell «utmerket» på toppen tilføre bestått/ikke bestått? Vi har med oss utdanningsforsker Elisabeth Hovdhaugen ved NIFU og professor Christian Jørgensen fra Universitetet i Bergen som deler sine betraktninger om disse spørsmålene. Bakgrunnen for samtalen er forslaget fra Aune-utvalget om å legge til en tredje karakterskala, i tillegg til dagens graderte A-F-skala, og bestått/ikke bestått.
-
#22 Den om digital undervisning
De siste ukene har undervisere og studenter fått snudd opp ned på hverdagen sin. For mange er undervisningen flyttet helt over på digitale plattformer, noe som ble en brå overgang for mange.
Gjesten vår denne gangen er jusprofessor Malcolm Langford fra Universitetet i Oslo. Han har vunnet UiOs utdanningspris, og er en av initiativtakerene bak Facebook-gruppen «Digital dugnad i høyere utdanning». Malcolm deler sine tips til deg som nå plutselig har måttet flyttet undervisningen ut av campus og inn på hjemmekontoret.
-
#21 Den om å velge god vurderingsform del 2
NOKUT-konferansen 2020: (Re)vurdering er over for denne gang, men vi holder nachspielet gående med en av konferansens hovedpersoner, Anna Steen-Utheim.
Hun er til daglig pedagogisk fagleder på BI, med en rykende fersk PhD i bagasjen. Anna kommer til oss for å snakke om viktigheten av vurderingskompetanse, og har også noen gode råd på veien til deg som vil ha studentene bort fra uvanene, for eksempel skippertaksmetoden.
-
#20 Den om å velge god vurderingsform del 1
Revurderer du vurderingsformen i ditt emne og lurer på hvordan du bør gå frem eller hvilke muligheter som finnes der ute?
I denne episoden lar vi oss inspirere av Arild Raaheim, professor i universitetspedagogikk fra UiB og forfatter av boka Eksamensrevolusjonen.
Vi tar utgangspunkt i noen av hans mange forslag til ulike vurderingsformer, og diskuterer både fordeler og ulemper med disse og hva man bør tenke på i valg av vurderingsform. -
#19 Den om merittering av undervisere
Hva betyr det å være en merittert underviser, og hva skal til for å få denne tittelen?
Våre gjester er Siw Skrøvset fra UiT og Øyvind Fiksen fra UiB. Begge er meritterte undervisere og deler sine beste tips til deg som kanskje vil søke, eller som bare er nysgjerrig på hva meritteringsordningene går ut på. -
#18 Den om faglig fellesskap for ansatte og studenter
Hvordan kan man få til et godt faglig fellesskap for ansatte og studenter? I denne episoden av NOKUT-podden får du høre fra Alexander Kayiambakis og Gard Braskerud fra Westerdals Institutt for film og media ved Høyskolen Kristiania.
De deler sine erfaringer fra Bachelor i film og TV, der det faglige fellesskapet blir til gjennom kreativ problemløsning, veiledet gruppearbeid og en delt entusiasme for faget.
-
# 17 Den om tilbakemelding og veiledning
Hvordan kan man lykkes med veiledning og tilbakemelding til studenter? Og hva i alle dager er «peer mentoring»? Svaret på disse spørsmålene får du i denne utgaven av NOKUT-podden!
Elin Kubberød og Inna Marie Dahlen fra Handelshøyskolen - NMBU er våre gjester, og serverer gode tips til deg som ønsker å gi enda bedre veiledning og tilbakemelding til studentene.
Her kan du lese mer om mentorordningen
Her kan du lese mer om mentorprosjektet
-
#16 Den om praksissamarbeid
Noe av det som gjør praksis utfordrende er at læringsarenaen flyttes ut av universitetet eller høyskolen. Dermed blir godt samarbeid mellom praksissted og utdanningsinstitusjonen helt essensielt for å skape god læring for studenten.
Gjester i denne episoden er Nora Hagstrøm fra OsloMet og Jon Koppang fra Oslo Universitetssykehus og til oss deler de erfaringer og råd om et velfungerende praksissamarbeid.
Lytt til Den om praksissamarbeid
Du kan lese mer om «Operasjon Praksis», NOKUTs store gjennomgang av praksis i høyere utdanning her. -
#15 Den om undervisning på tvers av studiesteder
Hva skjer når man tar utgangspunkt i eksisterende emner fra en en-campus-setting og overfører den til en flercampus-setting gjennom bruk av digital teknologi? Og, hvordan få til flercampus-undervisning på best mulig måte? Møt Rune Hjelsvold, professor ved institutt for datateknologi og informatikk og Harald Øverby, professor ved fakultet for informasjonsteknologi og elektronikk ved NTNU. De forteller om erfaringene fra et prosjektsamarbeid mellom NTNU og Excited – senter for fremragende IT-utdanning ved NTNU og Nord Universitet. Gjestene deler råd og tips for undervisere, teknisk-administrativt ansatte og, ikke minst, utdanningsledelse.
-
#14 Den om studentprosjekter med eksterne oppdragsgivere
Hvordan kan man bruke studentprosjekter for å gjøre studiet mer arbeidslivsrelevant? Møt Einar Stoltenberg, studieleder ved OsloMets Bachelor i Produktdesign, og tredjeårsstudent Julie Grindland Sørensen. De forteller om emnet Prosjekt Designkontor, der studenter fra første, andre og tredje året sammen løser oppdrag fra eksterne oppdragsgivere. Hva lærer de av dette prosjektet, og hvordan bidrar det til å forberede dem på arbeidslivet?
Lytt til Den om studentprosjekter med eksterne oppdragsgivere
-
#13 Den om medforsking som vurderingsform
Kan man koble undervisning, vurdering og forskningsprosjekter sammen? Og samtidig få engasjerte studenter som bidrar inn i forskningen? Sammen med student Vilde Matilde Skram, forteller førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik fra UiO om en vurderingsform som drar studentene inn i et forskningsprosjekt. Forskningsprosjektet får nyttige bidrag, mens studentene leser mer og får bedre kompetanse på forskning, digitale verktøy og formidling av fagstoff.
-
#12 Den om studenten som kollegaveileder
Møt Jenny Scoles fra The University of Edinburgh. Hun forteller om hvordan studenter kan bidra som kollegaveiledere. Hvordan kan undervisere bruke tilbakemeldinger fra studenter til å videreutvikle sin praksis? Og hvordan skiller studenters tilbakemeldinger seg fra "vanlig" fagfellevurdering av undervisning?
Lytt til Den om studenten som kollegaveileder
RessurserVil du vite mer om prosjektet Scoles snakker om i episoden? Les mer på nettsiden til Teaching Matters
Les artikkelen ‘Observation has set in’: comparing students and peers as reviewers of teaching
-
#11 LIVE-pod: Den fra NOKUT-konferansen
Hvordan påvirkes vi av studietida? Hva skal studenter sitte igjen med etter endt utdanning? I LIVE-episoden fra NOKUT-konferansen om høyere utdanning snakker vi om hva som gjør universitetene og høyskolene til magiske steder. Gjester er Hilde Hagerup, forfatter og underviser ved Norsk barnebokinstitutt og Oddfrid K. Førland, rådgiver og koordinator ved Universitetet i Bergen.
-
#10 Den om vurdering
Å lage gode eksamensoppgaver og tilhørende gode sensorveiledninger kan være utfordrende. Hva er det viktig å tenke på i utformingen av disse? Og hva betyr egentlig "rettferdige oppgaver?" Gjester i studio er seksjonssjef i NOKUT Stephan Hamberg og universitetslektor ved NTNU Gjøvik Siri G. Simonsen.
-
#9 Den om tekstforståelse
I denne episoden ser vi på forskningen rundt "literacy" eller tekstforståelse som en forklaring på hvorfor overgangen fra videregående skole til høyere utdanning kan være brå og vanskelig. Hva kan undervisere gjøre for å bedre tekstforståelsen hos studentene sine?
Gjest i studio er literacyforsker og førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo, Marte Blikstad-Balas.
-
#8 Den om studenter som underviser
Møt to kloke hoder fra Fysisk institutt, Universitetet i Oslo som vil endre måten seminarledere får opplæring på. I dag overlates de mer eller mindre til seg selv. Tor Ole Odden og Anders Lauvland gjør forskning ut av det, så andre utdanninger kan ta etter dem. Smart, ikke sant?
Vi har dessuten snakket med en som har forsket lenge på dette feltet, nemlig Sehoya Cotner fra University of Minnesota.
Lytt til Den om studenter som underviser
Vil du vite mer om læringsmodellen som Anders og Tor snakker om i episoden? Her finner du nettsidene til Learning Assistant Alliance
-
#7 Den om pensum
Hva avgjør at noe kommer med på pensumslisten i et emne? Handler det mer om innholdet i emnet, hva studentene skal gjennom, eller avgjøres det av hva de skal sitte igjen med – læringsutbytte? Finnes det alternativer til "tradisjonell pensumstenkning"?
Gjester i studio er førsteamanuensis ved Institutt for psykologi ved UiT Norges arktiske universitet Rannveig Grøm Sæle og forfatter av boken Superstudent Olav Schewe.
-
#6 Den om praksis
Vi har tatt en prat med professor og undervisningsleder Tora Skodvin ved Universitetet i Oslo. Hun forteller mer om praksisemnet de tilbyr sine masterstudenter i statsvitenskap. Det blåser en praksisvind over norske universiteter og høyskoler: nå skal enda flere studenter få en praksisdel inn i utdanningen sin. Det er i alle fall ambisjonen skal vi tro flere av landets rektorer. Men hvor "enkelt" er det egentlig å innføre mer praksis?
-
#5 Den om studenter som partnere
Hva betyr det at studenter kan være partnere inn i egen utdanning? Vi dykker dypere ned i denne læringsfilosofien sammen med prosjektleder for Sentre for fremragende utdanning i NOKUT, Helen Bråten.
Vi har også besøkt førsteamanuensis Kristin Kjølberg. Hun har funnet frem til en tilbakemeldingsmetode i undervisningen sin som hvisker ut den tradisjonelle forståelsen av student og underviser.
Vi får vite mer om hvordan i samtale med henne.Lytt til Den om studenter som partnere
Noen resursser til episoden
SFU-magasinet og artikkel om sparqs fra Skottland (pdf)
Critical response process live fra NOKUT-konferansen 2016 -
#4 Den om forskende bachelorgradsstudenter
Halvard arbeider med å lage analysemetoder for å analysere data fra eksperimenter i hjerneforskning. Didrik deltok på et prosjekt hvor han skulle se på brudd i et materiale med preeksisterende svakheter for å observere om dette kunne føre til sprekker som beveger seg fortere enn lydhastigheten i materialet. Og til Eline jobbet med en modell for jordskjelv.
Til felles har de at de er forskende bachelorgradsstudenter på MatNat ved UiO.
I denne episoden besøker vi myten om at forskningsarbeid kun er mulig på masternivå. I tillegg hører vi om hvordan bachelorgradsstudenter læres opp til en mer realistisk arbeidsflyt som ligner den de møter i arbeidet med et forskningsproblem og ellers i arbeidslivet.
Med professor Anders Malthe-Sørensen, andreårs fysikkstudent Eline Prydz Andersen, tredjeårs student på programmet Materialer, Energi og Nanoteknologi Didrick Kruse og tredjeårs fysikkstudent Halvard Sutterud.
Lytt til Den om forskende bachelorgradsstudenter
Noen ressurser om FoU og studentaktiv forsking
UHR sitt "nye" inspirasjonsnotat med bidrag fra gjest i NOKUT-podden, Anders Malthe-Sørenssen (pdf)
Inspirasjonsnotatet bygger på rapporten Fou + utd = sant
Artikkelsamlingen fra NOKUT om SFU-ordningen: På vei mot det fremste?
S. 77 i artikkelsamlingen viser vi hvordan søkerne til 2013 hadde dokumentert dette.Studentaktiv forskning et case fra University of London (UCL)
SFU-magasinet vår/sommer 2016, temanummer: Forskningsbasert utdanning (pdf)
-
#3 Den om tilbakemelding
Studentene vil ha flere og bedre tilbakemeldinger underveis i utdanningen sin. Dette er også et uttalt mål i Kvalitetsmeldingen som regjeringen har lagt frem. Nasjonal delprøve i medisin har funnet en løsning som imøtekommer dette kravet. I tillegg kvalitetssikres eksamensoppgavene gjennom fagfellevurdering og studentenes tilbakemeldinger.
Møt vinnerne av Utdanningskvalitetsprisen 2017 representert ved professor Jan Frich og student Oda Lockert.
-
#2 Den om teambasert læring
Hva har nobelprisvinner i fysikk, Carl Wieman til felles med to undervisere fra det medisinske fakultet ved NTNU? Jo, alle tre mener det er på høy tid å utfordre bruken av tradisjonell forelesning.
Førsteamanuensis Børge Lillebo og professor og studieprogramleder Ivar Sjåk Nordrum unders over hvorfor ikke flere undervisere tar i bruk metoder der studentene får et høyere læringsutbytte.
I denne episoden forteller de mer om metoden bak teambasert læring, og hvordan denne måten å undervise på har blitt applaudert blant både undervisere og studenter.
-
#1 Den vanskelige samtalen
Undervisere på universiteter og høyskoler er vant til å diskutere og kritisere hverandres forskning. Hvorfor opplever de at det er vanskelig å snakke om undervisningen sin på samme måte?
Vi leter etter svaret med Ihlen-psykologene og professor Vigdis Vandvik.