Utredning av regelverket knyttet til kvalitet i praksis (09.12.2020)
I denne utredningen tar vi for oss regelverket som regulerer kvalitet i praksis, både på sentralt og lokalt nivå. Dette gjør vi fordi vi i første del av Operasjon praksis så at regelverket byr på utfordringer i seg selv. Samtidig er regelverket allerede ment å løse, og/eller kunne bidratt til å løse, flere av de andre utfordringene knyttet til kvalitet i praksis. Som en betydelig regelverksforvalter i universitets- og høyskolesektoren er det naturlig at NOKUT ser nærmere på dette.
Evaluering av arbeidslivsrelevans i disiplinutdanninger – Del av prosjektet Operasjon praksis 2018–2020 (10.09.2020)
Denne rapporten er resultatet av en evaluering av arbeidslivsrelevans i disiplinutdanninger utført av en sakkyndig komité for NOKUT, på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. I introduksjonen beskriver vi bakgrunnen for at både NOKUT og Kunnskapsdepartementet ønsket å gjennomføre en slik evaluering. Vi redegjør også for studieprogrammene som har inngått og den sakkyndige komiteen som har utført evalueringen.
Kvalitet i praksis – utfordringer og muligheter: Samlerapport basert på kartleggingsfasen av prosjektet Operasjon praksis 2018–2020 (13.09.2019)
Første del av Operasjon praksis har vært en kartlegging av ulike sider ved kvalitet i praksis der vi har ønsket å samle, systematisere og dele kunnskap. Resultatene er presentert i 13 publiserte delrapporter og en oppsummerende samlerapport. I samlerapporten løftes blikket, og resultatene fra delrapportene blir sett i sammenheng. Dette gjør vi for å legge til rette for at flere skal kunne bruke kunnskapsgrunnlaget vi har bygget opp.
Rettstilstanden for praksis i høyere utdanning (12.09.2019)
I denne rapporten beskriver vi noen sentrale deler av regelverket rettet mot praksis samt gjør rede for noen av de utfordringene regelverket medfører. Vi peker også på ulike utfordringer som oppstår i forsøket på å regulere et område som involverer et mangfold av aktører. Gjennomgangen vår viser at regelverket som regulerer praksis i høyere utdanning er fragmentert og uoversiktlig. Hvilke plikter som pålegges de ulike aktørene varierer også fra sektor til sektor. UH-institusjonene er pålagt å inngå praksisavtaler med praksissteder, men det er få konkrete holdepunkter vedrørende innholdets nivå og hva som faktisk reguleres i avtalene varierer stort.
Praksis i fremragende miljøer (17.10.2019)
I denne rapporten får vi innblikk i hvordan tre Sentre for fremragende utdanning (SFU-er) har arbeidet med praksis og hvilke erfaringer og kunnskap de har om temaet. For SFU-ene bioCEED, CEMPE og ProTed er praksis både en læringsform, en læringsarena og kunnskap som er knyttet til sentrenes ulike disipliner, kulturer og rammer. Deres erfaringer og kunnskapen de har opparbeidet seg er likevel nyttige på tvers av faggrenser. Sentrene viser hvordan praksis kan sees på som transformasjon, der studentenes identitet og selvtillit endres med faget. Praksis er aktiv læring hvor studenten engasjeres i komplekse og autentiske læringssituasjoner. Dette kan gi god læring, økt motivasjon og synliggjøre karrieremuligheter. Sentrene ser imidlertid også utfordringer, som helhet, samarbeid og kommunikasjon samt skalering dersom flere eller alle studenter skal ha praksis.
What works with work placements? (28.08.2019)
There is political and societal pressure for a clearer connection between academic studies and the working life that students are to take part in. Work placements are often seen as part of the suggested solution to the perceived or actual lack of relevance in higher education. In this paper, we first identify what challenges the quality of placements. Secondly, we present some promising ways of overcoming these challenges.
Praksis sett fra praksisveilederes perspektiv (26.08.2019)
I denne analysen presenterer vi synspunkter og erfaringer fra praksisveiledere og koordinatorer for praksis som er ansatt på arbeidssteder som har studenter i praksis hos seg.
Praksis sett fra studieprogramlederes perspektiv (13.06.2019)
Her presenterer vi synspunkter og erfaringer til studieprogramledere som har ansvar for studieprogrammer med praksis ved høyskoler og universiteter.
Praksis i høyere utdanning – gode eksempler (05.06.2019)
I denne rapporten viser vi frem fire eksempler på studieprogrammer der studentene er svært tilfredse med praksis. Videre har vi identifisert en del fellestrekk mellom de fire eksemplene.
Det studentene skal bli gode til (24.05.2019)
Gjennom en spesialundersøkelse til Underviserundersøkelsen ønsker vi å få frem undervisernes erfaringer og meninger om praksis utover det som fanges opp i hovedundersøkelsen.
Bruk av praksis og praksisrelatert undervisning i 12 utdanningstyper (23.05.2019)
I denne rapporten ser vi på hvor tilfredse undervisere er med praksis og det vi har kalt "praksisrelaterte variabler". Rapporten tar utgangspunkt i hva undervisere fra tolv utdanningstyper har svart i Underviserundersøkelsen 2017.
Studentenes tilfredshet med praksis (22.05.2019)
Her ser vi nærmere på resultatene fra Studiebarometeret 2018 når det gjelder studentenes tilfredshet med praksis. Resultatene viser at studentene er mest tilfreds med det faglige utbyttet av praksis. Tilfredshet med kommunikasjonen mellom institusjon og praksissted og forberedelse på praksisopplæringen kommer svakest ut.
Praksis sett fra et administrativt perspektiv (20.05.2019)
I denne rapporten presenterer vi synspunkter og erfaringer fra administrativt ansatte ved høyskoler og universiteter som jobber med administrering av praksis i høyere utdanning. Vi fant stor variasjon i de administrative ansattes oppgaver knyttet til praksis, hvordan praksis gjennomføres og hvilke utfordringer de møter på.
Hva har NOKUT sagt om kvalitet i praksis? (13.05.2019)
Denne rapporten har som formål å sammenstille hva NOKUT har sagt om hva som har betydning for kvalitet i praksis slik det framkommer gjennom sakkyndige vurderinger i akkrediteringssaker og tilsyn med studietilbud og institusjonenes systematiske kvalitetsarbeid.
Hva sier forskning, rapporter og evalueringer om kvalitet i praksis? (07.05.2019)
Hovedformålet med denne kartleggingen er å skape et kunnskapsgrunnlag om hva forskningsartikler, evalueringer og rapporter sier om kvalitet i praksis og å oppsummere funnene.
Hvor utbredt er praksis i norsk høyere utdanning? (04.02.2019)
I denne delrapporten ser vi på utbredelsen av praksis som læringsform i høyere utdanning gjennom svar på Studiebarometeret.
Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning (11.09.2018)
Rapporten er en analyse av fritekstsvarene i studentundersøkelsen Studiebarometeret. Studentene gir uttrykk for at praksis er populært, gøy, lærerikt og givende, men også uforutsigbart, arbeidskrevende, preget av tilfeldigheter og for noen en økonomisk belastning.