NOKUT-bloggen

Alle studier må vurderes ut fra kvaliteten

Da sommeren var på sitt varmeste, skrev Høyre-politiker Peter Frølich et innlegg på LinkedIn der han spurte om det ikke er litt for mange tullestudier med lav samfunnsmessig verdi ved norske høyskoler og universiteter. Været har blitt litt kjøligere, men temperaturen i debatten om tullestudier er fremdeles høy og det var et hyppig diskutert tema under Arendalsuka forrige uke.

Universitetsstatus skal være et kvalitetsstempel

I Norge har vi i dag elleve universiteter. Selv om disse universitetene er nokså ulike når det gjelder profil, studieportefølje og studentmasse, har de det til felles at samtlige har vist at de oppfyller de høye kravene som må innfris for å bli, og forbli, universitet. Dette bidrar til å sikre at samfunnet kan ha tillit til at utdanningskvaliteten holder et høyt nivå.

Fagskolene skal løftes opp og frem

Regjeringen har i sin stortingsmelding om fagskolene lagt frem sine ambisjoner for fagskolene. NOKUT deler ambisjonene om å løfte denne delen av utdanningssektoren opp og frem og vil bidra aktivt til et felles løft for å styrke fagskolene i Norge.

Institusjonsakkreditering: Fagskolene trenger forutsigbare krav som sikrer kvaliteten

Vi er enige med Kunnskapsdepartementet i at kravene må være tydelige og bidra til en transparent og rettferdig søknadsprosess, samtidig som de sikrer god kvalitet i utdanningene. Likevel ser vi at enkelte av de foreslåtte kriteriene kan gjøre søknadsbehandlingen mer uforutsigbar for søkerne og mer ressurskrevende for NOKUT.

Betyr flere universiteter dårligere kvalitet?

Fredag 8. november ga Kongen sitt ja, og Høgskolen i Innlandet ble til Universitetet i Innlandet. Med det fikk Norge sitt ellevte universitet. Men hva er egentlig forskjellen mellom et universitet og en høyskole? Og blir det dårligere kvalitet i forskning og høyere utdanning av at vi får flere universiteter?

Universitetsplassen UiO (Foto: Universitetet i Oslo)

Flere universiteter betyr ikke lavere kvalitet

Det finnes ingen internasjonal omforent definisjon på hva som kreves for å kalle seg et universitet. I Norge har diskusjonen om hvilke høyere utdanningsinstitusjoner som skal kunne få universitetsstatus aktualisert seg med forslagene til nye kriterier. Selv om kriteriene endres, vil det fremdeles være kvaliteten på forskning, utdanning og formidling som til syvende og sist avgjør.