NOKUT-bloggen

Alle studier må vurderes ut fra kvaliteten
Da sommeren var på sitt varmeste, skrev Høyre-politiker Peter Frølich et innlegg på LinkedIn der han spurte om det ikke er litt for mange tullestudier med lav samfunnsmessig verdi ved norske høyskoler og universiteter. Været har blitt litt kjøligere, men temperaturen i debatten om tullestudier er fremdeles høy og det var et hyppig diskutert tema under Arendalsuka forrige uke.

Universitetsstatus skal være et kvalitetsstempel
I Norge har vi i dag elleve universiteter. Selv om disse universitetene er nokså ulike når det gjelder profil, studieportefølje og studentmasse, har de det til felles at samtlige har vist at de oppfyller de høye kravene som må innfris for å bli, og forbli, universitet. Dette bidrar til å sikre at samfunnet kan ha tillit til at utdanningskvaliteten holder et høyt nivå.

Minneord om Lise Iversen Kulbrandstad
NOKUTs tidligere styreleder gjennom åtte år sovnet stille inn torsdag 10. april, 66 år gammel.

Fagskolene skal løftes opp og frem
Regjeringen har i sin stortingsmelding om fagskolene lagt frem sine ambisjoner for fagskolene. NOKUT deler ambisjonene om å løfte denne delen av utdanningssektoren opp og frem og vil bidra aktivt til et felles løft for å styrke fagskolene i Norge.

Institusjonsakkreditering: Fagskolene trenger forutsigbare krav som sikrer kvaliteten
Vi er enige med Kunnskapsdepartementet i at kravene må være tydelige og bidra til en transparent og rettferdig søknadsprosess, samtidig som de sikrer god kvalitet i utdanningene. Likevel ser vi at enkelte av de foreslåtte kriteriene kan gjøre søknadsbehandlingen mer uforutsigbar for søkerne og mer ressurskrevende for NOKUT.

Bred oppslutning om femårig masterutdanning for lærere
Det blir ikke like stas å være lærer som advokat eller siviløkonom så lenge media og mange andre fortsetter å rakke ned på både utdanningen og yrket.

Betyr flere universiteter dårligere kvalitet?
Fredag 8. november ga Kongen sitt ja, og Høgskolen i Innlandet ble til Universitetet i Innlandet. Med det fikk Norge sitt ellevte universitet. Men hva er egentlig forskjellen mellom et universitet og en høyskole? Og blir det dårligere kvalitet i forskning og høyere utdanning av at vi får flere universiteter?

Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer
Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen.

Flere universiteter betyr ikke lavere kvalitet
Det finnes ingen internasjonal omforent definisjon på hva som kreves for å kalle seg et universitet. I Norge har diskusjonen om hvilke høyere utdanningsinstitusjoner som skal kunne få universitetsstatus aktualisert seg med forslagene til nye kriterier. Selv om kriteriene endres, vil det fremdeles være kvaliteten på forskning, utdanning og formidling som til syvende og sist avgjør.

Når samfunnet endrer seg, må utdanningssystemet følge med
Denne våren har det pågått en debatt om hvordan det står til med kvaliteten i norsk høyere utdanning. Bakteppet er de godt kjente fuskesakene til nå to avgåtte statsråder.