Nye krav til kvalitetsarbeid krever større innsats

– Universiteter og høyskoler skal ha et systematisk kvalitetsarbeid som sikrer og videreutvikler kvaliteten i alle studietilbudene sine. Etter innføringen av nye krav viser våre første tilsyn at det dette er krevende å få på plass.

Det sier tilsynsdirektør i NOKUT Øystein Lund.

Han viser til at NOKUT i 2017 innførte forskriftsfestede krav til institusjonenes systematiske kvalitetsarbeid.

– En viktig endring er at institusjonene gjennom tilsynet nå skal dokumentere at de har ordninger for å sjekke at alle studietilbud er i tråd med gjeldende forskrifter. I tillegg har det kommet inn et krav om at institusjonene skal bruke resultater fra kvalitetsarbeidet når de skal vurdere studieporteføljen sin.

Ser det samme ved flere institusjoner

Syv vitenskapelige høyskoler har deltatt frivillig i et pilotprosjekt som ble igangsatt våren 2017. Institusjonene som deltar i piloten har hatt kort tid på seg til å implementere de nye kravene. NOKUT la i dag frem resultatene for tilsynene ved Norges musikkhøgskole (NMH), Det teologiske menighetsfakultetet (MF), Norges idrettshøgskole (NIH) og Handelshøyskolen BI (BI). De sakkyndige komiteene som har vurdert kvalitetsarbeidet ved disse vitenskapelige høyskolene har sett at det foregår mye godt kvalitetsarbeid.

Tilsynene avdekker likevel noen felles utfordringer.

  1. BI, MF, NIH og NMH har kommet ulikt i arbeidet med å etablere ordninger for systematisk kontroll med at alle studietilbud tilfredsstiller gjeldende krav, men ingen av dem har dette helt på plass ennå.
  2. Det foregår mye godt uformelt kvalitetsarbeid, men det uformelle kvalitetsarbeidet kan også være sårbart. Det må foregå et systematisk kvalitetsarbeid som er formalisert og dokumentert.
  3. Vi ser at flere kan tilrettelegge bedre for opplæring og informasjon til studentene slik at de reelt kan medvirke i arbeidet med å forbedre og utvikle studietilbudene, og gjennomføre sine verv som tillitsvalgte på en god måte. Dette samsvarer med funn fra Studentdemokratienes tilstand fra Norsk studentorganisasjon.

Lund mener at de nye kravene krever en større innsats av institusjonene:

– Den norske modellen viser universitetene og høyskolene stor tillit. Det påhviler derfor utdanningsinstitusjonene et stort ansvar når det gjelder kvalitetssikringen av studietilbudene. Når vi kommer og sjekker, forventer vi at systemer og ordninger er på plass. Resultatene fra første del av piloten bør være obligatorisk lesning for alle som arbeider med utdanningskvalitet ved institusjonene, spesielt ledelse på alle nivåer.

Del erfaringer!

To av de fire institusjonene var nære å få godkjent kvalitetsarbeidet sitt. NMH og MF hadde kun enkelte mangler, og NOKUTs styre fattet vedtak om at begge får opprettingsfrist som følges opp før ny styrebehandling.

De sakkyndige komiteene for BI og NIH har vurdert at det systematiske kvalitetsarbeidet her ikke har kommet langt nok for å tilfredsstille gjeldende krav til kvalitetsarbeid. I tråd med premissene for å delta i pilotprosjektet, tas BI og NIH inn i tidsplanen for NOKUTs ordinære tilsyn med kvalitetsarbeid, anslagsvis i 2020.

Lund forklarer at NOKUT fremover ønsker å skape arenaer for at institusjonene kommer sammen og deler erfaringene sine:

– Det er mange måter å løse utfordringene på, og vi tror på erfaringsdeling mellom utdanningsinstitusjonene og mellom NOKUT og institusjonene. Allerede 18. juni arrangerer vi et dagsseminar om kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner. I høst planlegger vi to seminarer med hele sektoren der vi ønsker å følge opp resultatene fra piloten.

Fakta om piloten

I februar 2017 ble NOKUTs studietilsynsforskrift revidert, og forskriften definerer nå krav til universiteters og høyskolers systematiske kvalitetsarbeid. For at kvalitetsarbeidet skal kunne vurderes til å være tilfredsstillende må det oppfylle alle kravene i forskriften. Nye krav har også ført til at NOKUT har oppdatert metoden som benyttes ved tilsyn.

For å se hvordan NOKUTs nye tilsynsmetode fungerer inviterte NOKUT syv vitenskapelige høyskoler til å delta i et pilotprosjekt. Resultatene og informasjonen som kommer ut av disse tilsynene vil blant annet benyttes for å forbedre tilsynsmetoden og til erfaringsdeling mellom institusjonene.

Nå foreligger det resultater fra første del av pilotprosjektet som omfatter Handelshøyskolen BI, Norges musikkhøgskole, Det teologiske menighetsfakultet og Norges idrettshøgskole.

I andre del av piloten deltar Arkitektur- og designhøgskolen, Norges Handelshøyskole og VID vitenskapelige høgskole. Rapportene fra de sakkyndige komiteene sendes til institusjonene i løpet av juni 2018 og vil etter planen legges frem for NOKUTs styre i oktober.

Rapporter

Del med andre