Godt samarbeid med yrkesfeltet, men svak forskningsforankring

Første del av NOKUTs tilsyn med alle byggingeniørutdanninger på bachelornivå er nå gjennomført. Hensikten med tilsynet er å bidra til kvalitetsutvikling i studietilbudene og sikre at de tilbys i tråd med kravene i studietilsynsforskriften.

Tilsynet omfattet studietilbud ved NTNU, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Agder, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Sørøst-Norge, Høgskolen i Østfold, OsloMet – storbyuniversitetet og Høgskulen på Vestlandet.

Generelt godt samarbeid med yrkesfeltet

Det sakkyndige panelet, som består av fagpersoner fra Norge, Sverige og Danmark, har et godt inntrykk av byggingeniørutdanningene i Norge. De omtaler utdanningene som relevante og at de kjennetegnes av godt samarbeid med yrkesfeltet.

– Panelet vurderer det også som positivt at alle studietilbudene gir klassisk ingeniørfaglig grunnkompetanse. De ser imidlertid på det som en utfordring at studietilbudene ikke forbereder studentene tilstrekkelig på det digitale i fremtidens arbeidsmarked og anbefaler at studietilbudene videreutvikles for å øke studentenes digitale kompetanse, sier NOKUTs tilsynsdirektør. Øystein Lund.

Det sakkyndige panelet anbefaler videre større innslag av muntlige presentasjoner.

– For ingeniører er det en viktig kompetanse å kunne presentere kunnskapen sin muntlig og diskutere faglige problemstillinger, og det er hensiktsmessig at studentene trener på og blir vurdert i dette underveis i studiet, fortsetter han.

Fem utdanninger må rette opp mangler

De sakkyndige har funnet at studietilbudene ved NTNU, UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Sørøst-Norge, Høgskolen i Østfold og Høgskulen på Vestlandet ikke oppfyller alle kravene i studietilsynsforskriften. Disse fem utdanningene skal nå inn i en utviklingsfase for å forbedre forholdene som i stor grad er knyttet til for svak forskningsforankring i studietilbudene.

Sterkere forskningsforankring var et av målene i den nye rammeplanen for ingeniørutdanning som ble implementert i 2012. Tilsynet viser at det har skjedd en økning i omfanget av relevant forskning innen bygg for de fleste institusjonene, men noen av institusjonene er ikke helt i mål og må legge fram en plan for å øke denne forskningsaktiviteten. Ingen av studietilbudene ved disse institusjonene oppfyller kravet til førstestillingskompetanse i de sentrale delene av studiet.

– For å sikre fortsatt god kvalitet og relevans i studietilbudene er det viktig at det i fagmiljøene er personer med førstestillingskompetanse som kan drive med forskning og faglig utviklingsarbeid som er knyttet til studietilbudene, sier Øystein Lund.

– Det kan synes som om institusjonene ikke i tilstrekkelig grad har hatt oppmerksomhet på å knytte forskning og forskerkompetanse til bachelorgradsutdanningene, slik både studietilsynsforskriften og rammeplanen forutsetter, fortsetter han.

Institusjonene har fått en frist til 1. mai 2019 til å utvikle studietilbudene og dokumentere at kravene i studietilsynsforskriften er oppfylt eller legge frem realistiske planer for hvordan de kan bli det.

– Vi håper at vi med dette tilsynet har fått i gang prosesser ved de institusjonene som tilbyr bachelor i ingeniørfag, slik at vi i mai neste år kan se at studietilbudene i tillegg til å være godt forankret i yrkesfeltet, også er tydelig forankret i forskning og faglig utviklingsarbeid, avslutter Lund.

Les Tilsyn med bachelor ingeniørfag bygg – Status etter kartlegging og dialog (pdf)

Del med andre