Veien mot vurderingskvalitet: Hvordan samarbeider vi om nasjonale eksamener?
Konferansen for høyere utdanning 2025 handler om samarbeid og arbeidsdeling i UH-sektoren. NOKUT inviterer til ulike webinarer tilstøtende til konferansen, og dette er et av dem.
Her skal vi se nærmere på hva som er en god eksamen i norsk UH-sektor, og hvordan vi samarbeider om vurderingskvalitet gjennom nasjonale eksamener.
Vi inviterer sentrale fagpersoner til å dele erfaringene sine, og forhåpentligvis inspirerer dette deg som hører på til å lage enda bedre eksamener. For å oppnå høy vurderingskvalitet knytter vi til oss dyktige fagpersoner til å utvikle eksamenssett med tilhørende sensorveiledninger og til å sensurere eksamen. Vi tror det er viktig å jobbe med vurderingskvalitet gjennom samarbeid, dialog og testteoretiske analyser. I dette webinaret får du høre mer om hva vi gjør.
Målgruppe
Webinaret er åpnet for alle som ønsker å få mer kunnskap om kvalitetsarbeid og eksamensutvikling. Webinaret er spesielt rettet mot faglig ansatte ved universiteter og høyskoler som jobber med å utvikle eksamener og undervisning. Det vil også være relevant for administrativt ansatte som jobber med eksamensavvikling og strategisk kvalitetsarbeid.
Foreløpig program
- Velkommen ved seksjonssjef Kjetil Ulvik, avdeling for evaluering og analyse, NOKUT
- Bakgrunnen til nasjonal eksamen – hva vi gjør og hvorfor
Karl Johan Skeidsvoll, seniorrådgiver i avdeling for evaluering og analyse, NOKUT - Vurderingskvalitet fra et testteoretisk ståsted
Øystein Guttersrud, førsteamanuensis ved Naturfagssenteret, det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo - Pause
- Hva er erfaringene til fagmiljøene?
Kommentarer ved fagpersoner som utvikler de nasjonale eksamenene - Diskusjon, kommentarer og erfaringer fra fagpersonene ledet av Helen Bråten, seniorrådgiver i avdeling for evaluering og analyse, NOKUT
- Avslutning og spørsmål fra deltakerne
Programmet oppdateres med tidspunkter senere.