Melde om endringer i fagskoleutdanninger
Informasjon om hvordan dere melder om endringer:
-
Melde om endringer i akkrediterte fagskoleutdanninger
Dersom dere ønsker å gjøre endringer i akkrediterte fagskoleutdanninger, gjør dere dette i søknadsportalen. Der klikker dere på Fagskolens akkrediteringer eller Akkrediteringer øverst til høyre. Da får dere en liste over alle akkrediterte studietilbud.
Dere kan bare sende én endringsmelding per utdanning om gangen, men dere kan ta med flere endringer i samme melding. Dette gjelder endringer som omfattes av fagskoletilsynsforskriften § 5-1.
Skjemaet kan ikke brukes til:
- nye utdanninger innenfor et akkreditert fagområde (egen veileder nederst på denne siden)
- nedleggelse av utdanningstilbud
- organisatoriske endringer
Når dere sender endringsmelding for første gang i portalen, må dere først oppdatere institusjonsprofilen.
Hvilke sider dere må fylle ut, avhenger av hvilke endringer dere krysser av for.
Endre studiesteder
Her krysser dere av for om dere skal opprette nytt studiested eller endre studiested. Dersom dere oppretter nytt studiested, så beholder dere de andre studiestedene dere har for denne utdanningen. Dersom dere endrer studiested, så fjerner dere et eller flere studiesteder og erstatter med et eller flere nye studiesteder. Dette beskriver dere under "Beskrivelse av endringen".
Endre navn på utdanningen
Her skriver dere hva dere ønsker at det nye navnet på utdanningen skal være. Dere skal begrunne endringen under "Begrunnelse for navnendring". Endring i navnet kan gjøre det nødvendig å søke om ny akkreditering. Vi vil vurdere det nye navnet opp mot læringsutbyttebeskrivelsen (jf. fagskoleforskriften § 2-1 tredje avsnitt). Navnet skal gi mening for potensielle studenter, arbeidsgivere og samfunnet ellers.
Endre det samlede læringsutbyttet
Her vil dere finne en Word-mal som dere skal bruke.
Endring av det samlede læringsutbyttet for en utdanning vil vanligvis gjøre det nødvendig med en ny akkreditering. Dette skyldes at den samlede læringsutbyttebeskrivelsen er noe av det mest sentrale ved utdanningen. Den påvirker dessuten mange andre sider ved utdanningen, som for eksempel navnet, faginnhold og struktur og undervisnings- og vurderingsformer.
Hvis dere bare gjør mindre språklige endringer i læringsutbyttet, og hvis dere mener det ikke endrer på det samlede innholdet i utdanningen, bør dere beskrive og begrunne dette. Mindre språklige endringer vil normalt ikke kreve ny akkreditering.
Endre utdanningsform
Her krysser dere først av for "Nåværende utdanningsformer" på utdanningen, og deretter krysser dere av på den/de utdanningsformen(e) dere ønsker at utdanningen skal ha i fremtiden. Her kommer det noen eksempler:
- Hvis dere for eksempel har en stedbasert utdanning og ønsker å legge til nettbasert, krysser dere under overskriften "Nåværende utdanningsformer" av på "Stedbasert" og under overskriften "Utdanningsformer dere ønsker i framtiden" krysser dere av på både "Stedbasert" og "Nettbasert". Da vil vi forstå det slik at dere ønsker å legge til utdanningsformen nettbasert for denne utdanningen og i tillegg vil beholde utdanningsformen stedbasert.
- Hvis dere for eksempel har en utdanning med utdanningsformen nettbasert med samlinger og ønsker å endre denne til kun ren nettbasert utdanningsform, krysser dere under overskriften "Nåværende utdanningsformer" av på "Nettbasert med samlinger", og under overskriften "Utdanningsformer dere ønsker i framtiden" krysser dere av på kun "Nettbasert". Da vil vi forstå det slik at denne utdanningen ikke lenger skal tilbys med utdanningsformen nettbasert med samlinger, men kun nettbasert.
Når må dere sende dokumentasjon?
NOKUT-akkrediterte utdanninger
Hvis fagskolen deres ikke tilbyr utdanninger med utdanningsformen nettbasert eller nettbasert med samlinger fra før, må dere legge ved dokumentasjon som beskriver den nettpedagogiske kompetansen ved fagskolen. Dette dokumenteres ved å sende oss
- en oversikt over formell og uformell kompetanse innen nettpedagogikk i fagmiljøet
- kravspesifikasjon over fagmiljøet
Hvis fagskolen din ikke tilbyr utdanninger med utdanningsformen stedbasert eller nettbasert med samlinger fra før, må dere legge ved dokumentasjon som beskriver at fagskolen har
- administrative ressurser som er tilpasset utdanningen
- lokaler, utstyr, tilgang til informasjons- og bibliotekstjenester og annen infrastruktur som er tilpasset utdanningen
Utdanning under egen fagområdeakkreditering
Dere trenger ikke å sende dokumentasjon.
Når må dere spesifisere studiestedet?
Dere må spesifisere hvilke studiesteder endringene gjelder for. Det betyr at dersom dere har en utdanning med utdanningsformen stedbasert og ønsker å legge til utdanningsformen nettbasert med samlinger, må dere skrive hvilke studiesteder som skal tilby denne utdanningsformen (disse samlingene).
Veileder til søknadsportalene
-
Opprette ny utdanning på egen fullmakt
Dersom dere skal melde om opprettelse av ny utdanning som faller under egen fagområdeakkreditering, gjør dere dette i søknadsportalen. Dere kan bare sende én endringsmelding per utdanning om gangen.
Skjemaet skal ikke brukes til:
- endring i allerede akkrediterte utdanninger innenfor eget fagområde (bruk Melde om endringer i akkrediterte fagskoleutdanninger)
- nedleggelse av utdanningstilbud
- organisatoriske endringer
Når dere sender endringsmelding for første gang i portalen, må dere først oppdatere institusjonsprofilen.
I Søknadsportalen, under Skjemaer: søknader og endringsmeldinger, velger dere skjemaet Opprette ny utdanning på egen fullmakt.
Veileder til søknadsportalene
-
Nedleggelse av utdanningstilbud
Dersom dere legger ned et fagskoletilbud, ber vi dere om å informere NOKUT om dette. Meldingen kan ikke sendes via Søknadsportalen, men som e-post til postmottak@nokut.no.
Informasjon i e-posten
I emnefeltet:
Skriv "Nedleggelse av utdanningstilbud + [fagskolens navn] og [navn på utdanningstilbud], 22-42"
I selve e-posten:
- Hvilke utdanningstilbud som legges ned.
- Om nedleggelsen omfatter samtlige studiesteder og utdanningsformer.
- Om det fortsatt er aktive studenter ved utdanningen.
- Om dere planlegger å rapportere utdanningen til DBH i en kommende rapporteringsrunde. Oppgi i så fall dato for siste aktive dag for studietilbudet.
Denne informasjonen er nødvendig for at vi skal kunne registrere nedleggelsene korrekt i NOKUTs akkrediteringsregister og unngå rapporteringsfeil i DBH.
Som vedlegg:
Legg ved en bekreftelse fra styret som er datert, signert og som spesifiserer hvilke utdanningstilbud som skal legges ned.