Vanlige spørsmål – Institusjonsportal
På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får i forbindelse med Institusjonsportalen.
-
Når jeg oppretter ny institusjonsprofil, får jeg feilmelding med det samme jeg begynner å legge inn et tall i feltet Organisasjonsnummer. Hva er årsaken?
Organisasjonsnummeret må inneholde 9 siffer og være registrert i Enhetsregisteret/Brønnøysund.
Velg deretter knappen Opprett. Nå gjøres det en sjekk av innlogget person mot dataene som er registrert i Enhetsregisteret. Dersom innlogget person er daglig leder/administrerende direktør, vil du bli ført videre til Institusjonsportalen.
-
Jeg får feilmelding ved opprettelse av institusjon
Det er bare institusjoner registrert med organisasjonsnummer i Enhetsregisteret som kan opprette en institusjonsprofil hos NOKUT.
Det er bare den som er registrert som Daglig leder/adm. direktør i Enhetsregisteret som kan logge seg på første gang og opprette profilen og første bruker.
-
Jeg har opprettet en ny bruker, men denne får ikke logget seg inn
Nye brukere får ikke logget inn før brukeren er lagret og registrert i Institusjonsportalen.
-
Det kommer opp feilmelding om at fødselsnummer eller etternavn er feil ved registrering av ny bruker i Brukeradministrasjon
Det gjøres en direkte sjekk opp mot folkeregisteret ved registrering av brukere. I de tilfellene hvor brukeren innehar to eller flere etternavn, er det bare det siste som skal registreres i feltet Etternavn.
-
Feltet for postadresse i Institusjonens profil er tomt etter oppdatering fra enhetsregisteret
Hvis institusjonen bare har registrert forretningsadresse, men ingen postadresse, vil feltet for postadresse i profilen være tomt.
-
Kan flere brukere jobbe i et skjema samtidig?
Det er mulig, men det anbefales ikke, siden det er mulig å overskrive hverandres data. Hvis to brukere redigerer på samme steg i skjemaet samtidig, vil den informasjonen som sist lagres, overskrive det den første har gjort.
Flere personer kan navigere gjennom samme søknad på samme tid uten at det skaper problemer. Det forutsetter at ingen gjør endringer og trykker på Lagre og fortsett.
Hvis to personer forsøker å laste opp vedlegg i samme opplastingsfelt på samme tid, vil det komme en feilmelding.
Hvis en bruker markerer et skjema som Ferdig mens en annen bruker er i samme skjema, vil brukeren som fortsatt er i skjemaet kunne lagre, men endringene blir ikke lagret. For noen skjema, markeres ikke skjema som Ferdig. Der er det stedet en knapp hvor det står Send inn på slutten av skjemaet. Hvis en av brukerne trykker på Send inn, blir skjemaet sendt til NOKUT, og det vil ikke være mulig å gjøre flere endringer i skjemaet.
-
Hvor kan jeg finne alle skjemaene institusjonen min har opprettet?
Aktive skjemaer for denne søknadsrunden ligger under Skjemaer under arbeid.
-
Hvor finner jeg søknader som er sendt til NOKUTs arkiv?
Disse vil du finne under Innsendte skjema.
Her vises en oversikt over søknadsskjemaer som er sendt inn og arkivert i NOKUTs arkiv. Merk at skjemaene først sendes inn når søknadsrunden er over. Søknader som ennå ikke er arkivert finner dere i venstremenyen under Skjemaer under arbeid.
-
Er det mulig å redigere i skjemaer under arbeid?
For å redigere et skjema må dere trykke knappen Rediger på høyre side. Dersom dere trykker på lenken under Overskrift, får dere kun se en forhåndsvisning av søknaden.
-
Jeg får opp en liten tom boks når jeg prøver å lime inn et bilde i en tekstboks
Tekstboksene håndterer kun tekst. Dersom du ønsker å legge inn bilder, figurer og tabeller, må disse lastes opp som egne filer.
-
Jeg får meldingen Text has been Cleaned!!! når jeg limer inn en tekst i en tekstboks i skjemaet. Hva betyr dette?
Det betyr at formatering i den kopierte teksten er fjernet i tekstboksen.
-
Hva må vi huske på før søknaden kan sendes inn?
Sjekk at alle punktene i skjemaet er fylt ut.
Kontroller at dere har lastet opp alle dokumentene vi spør etter.
Hvis dere ikke har mulighet til å skaffe alle dokumentene vi etterspør, er det viktig at dere forklarer hvorfor.
-
Registreringer i skjema har ikke blitt lagret
Sjekk at du ikke jobber med skjema i flere faner i nettleseren. Dette kan føre til at arbeid ikke blir lagret.