Vanlige spørsmål – søknadsskjema i Altinn
På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får i forbindelse med søknadsskjema for studietilbud på lavere og høyere grads nivå (bachelor- og masternivå).
Nytt søknadsskjema gjøres tilgjengelig 1. november 2025.
-
Jeg kan ikke se høyskolen/universitetet jeg skal søke på vegne av i innloggingen
Den som er registrert som daglig leder eller styreleder i Enhetsregisteret må tildele ansatte mulighet for å logge seg inn på vegne av en organisasjon. Dette gjøres ved å logge seg inn på nettsidene til Altinn.
-
Informasjon om virksomheten som er ferdig utfylt er feil
Denne informasjonen hentes fra Enhetsregisteret. Dersom informasjonen er feil, må dette rettes hos Brønnøysundregisteret.
-
Hvorfor får vi, som har akkrediterte studietilbud, opp informasjon om førstegangsakkreditering
NOKUT har registrert alle aktive institusjoner med ett organisasjonsnummer (hovedenhet eller underenhet). Dersom du har logget inn med et annet organisasjonsnummer, eller velger et annet enn det vi har registrert, vil vi anta at dere søker om deres første studietilbud. Ta kontakt med NOKUT for å avklare hvilket organisasjonsnummer som skal brukes.
-
Kan flere brukere jobbe i et skjema samtidig?
Ja, det er mulig å jobbe samtidig. Skjemaet har automatisk lagring, så endringer lagres fortløpende. Dersom to eller flere arbeider samtidig i samme felt, kan dere miste informasjon. I aktivitetsloggen kan du se hvem som har jobbet med utkastene.
-
Hvor kan jeg finne alle skjemaene institusjonen min har opprettet?
Alle påbegynte skjema ligger i innboksen i Altinn. Innsendte skjema ligger i arkivet i innboksen.
Har dere påbegynte skjema i gammel søknadsportal, kan dere fortsatt finne de der ut 2025, men søknadene kan ikke sendes inn til NOKUT. Dere må overføre eventuelt arbeid til nytt søknadsskjema i Altinn.
-
Hvordan kan jeg slette et påbegynt skjema?
Skjema under arbeid i innboksen har en sletteknapp. Du må bekrefte at du ønsker å slette skjemaet permanent.
-
Hvor finner jeg søknader som er sendt til NOKUT?
For skjemaer sendt inn via søknadsskjema i Altinn (altså til søknadsfrist 1. desember 2025 eller senere) vil søknaden med alle vedlegg ligge i arkivet i innboksen på det organisasjonsnummeret dere brukte ved innsending.
Ved innsending av en søknad sendes det en e-post hvor søknaden er vedlagt (uten vedlegg). Denne sendes til kontaktperson for søknaden samt til e-postadresse for virksomheten oppgitt i søknaden.
For å se eldre søknader og vedlegg må dere sende en innsynsbegjæring til eInnsyn.
-
Er det mulig å redigere et skjema som er sendt inn?
Nei. Når en søknad er sendt inn, er det ikke mulig å redigere skjemaet. Dere kan se søknaden og vedleggene i arkivet i innboksen i Altinn.
-
Jeg får opp en liten tom boks når jeg prøver å lime inn et bilde i en tekstboks
Gå til siden "Se over og send inn" i søknadsskjemaet. All informasjon som er fylt inn er synlig her, også navn på vedlegg. Denne siden inneholder det samme som dokumentet (PDF) dere får tilsendt etter innsending, som også er den saksbehandler bruker i søknadsbehandlingen. Sjekk at alle punktene i skjemaet er fylt ut og kontroller at dere har lastet opp alle dokumentene det spørres etter.
-
Hva må vi huske på før søknaden kan sendes inn?
Gå til siden "Se over og send inn" i søknadsskjemaet. All informasjon som er fylt inn er synlig her, også navn på vedlegg. Denne siden inneholder det samme som dokumentet (PDF) dere får tilsendt etter innsending, som også er den saksbehandler bruker i søknadsbehandlingen. Sjekk at alle punktene i skjemaet er fylt ut og kontroller at dere har lastet opp alle dokumentene det spørres etter.