4.12 Utdanningens faginnhold og struktur
Innholdsfortegnelse Last ned hele veilederen i pdf
NOKUT vil vurdere søknaden opp mot kravet om at utdanningen skal ha "et faginnhold og en struktur som er egnet til at studentene kan oppnå læringsutbyttet" (fagskoletilsynsforskriften § 2-1 tredje avsnitt bokstav b). Hva dette innebærer kan dere lese mer om i informasjonsskrivet om fagskoletilsynsforskriften.
Dere informerer om utdanningens struktur og faginnhold i studieplanen. Med struktur sikter vi til oppbygging av utdanningen:
- navn på emne(r) som inngår i utdanning og omfang (studiepoeng)
- hvordan dere velger å strukturere utdanningen;
– Skal emnene bli tatt i en bestemt rekkefølge?
– Hvilke emner/emnekombinasjoner er obligatoriske i utdanningen?
– Hvilke emne(r) er valgfrie for studentene å ta?
Med faginnhold sikter vi både til overordnet læringsutbytte for utdanningen og til læringsutbyttebeskrivelser på emnenivå. Overordnede læringsutbyttebeskrivelser er en viktig kilde for sakkyndige når de skal vurdere faginnholdet, men for å kunne vurdere helheten er det også behov for å vurdere sammenhengen mellom emner og et overordnet nivå. Et emne representerer på sitt vis et bestemt faginnhold, og skal støtte opp om ett eller flere av de overordnede læringsutbyttene i utdanningen (se figur under). Derfor må NOKUT få tilsendt læringsutbyttebeskrivelser for hvert av emnene som inngår i utdanningen. Vi oppfordrer dere samtidig til å lage fullstendige emnebeskrivelser som inneholder læringsutbyttebeskrivelser.
Dere må gi NOKUT tilstrekkelig med informasjon slik at NOKUT kan vurdere om det er sannsynlig at studentene kan oppnå utdanningens overordnede læringsutbytte etter å ha bestått og fullført emnene som utgjør utdanningen.