Nye rapporter: Nasjonal eksamen styrker juridisk kompetanse og samarbeid i barnevernsutdanningene
Høyere faglig nivå, styrket samarbeid og økt kvalitet i utdanningene er noen av funnene i ferske analyser av nasjonal eksamen.
NOKUT har publisert tre rapporter som samlet gir et unikt innblikk i hvordan nasjonal eksamen i rettsanvendelse har påvirket både juridisk kompetanse og fagmiljøene i barnevernsutdanningene.
Rapportene viser at innføringen av nasjonal eksamen har løftet det faglige nivået, styrket samarbeidet mellom institusjoner og gitt økt kvalitet i utdanningene. Men de peker samtidig på betydelige utfordringer som må løses for å sikre rettssikkerheten til barn og familier.
– Nasjonal eksamen har avdekket at mange studenter strever med å lese og forstå lovtekst, og at vurderinger av barnets beste og barns medvirkning ofte mangler. Selv eldre, som ofte har mer arbeidserfaring, presterer ikke bedre enn yngre. Dette kan tyde på at erfaring alene ikke fyller kompetansegapet, forteller seniorrådgiver i NOKUT Helen Bråten, som har ledet arbeidet med analysene.
Rapportene oppsummerer erfaringer fra de to første ordinære gjennomføringene med alle institusjonene.
– Jeg bruker jussen bedre
I rapportene har NOKUT gjort både kvantitative og kvalitative undersøkelser. Gjennom intervjuer med studenter, undervisere og sensorer har man fått en god oversikt over hvilket utbytte studentene har og hva det har å si for kompetansen i fagmiljøene.
I intervjuene kommer det frem at mange opplever eksamen som svært relevant for utøvelsen av yrket.
– Jeg bruker kunnskapen daglig. Nå føler jeg at jeg henger mer med i samtaler med ledere, kollegaer og advokater. Det handler om å være trygg på språk, begreper og metode, sier en av studentene NOKUT har intervjuet.
Denne nasjonale eksamenen setter søkelys på undervisning i rettsanvendelse og juridisk metode. Eksamenen fikk i starten mye oppmerksomhet for høy strykprosent, men flere institusjoner har gjort grep, som har ført til gode resultater.
Les rapportene her:
- Studentstemmen: om undervisning, emneinnhold og vurdering i rettsanvendelse for barnevernsfaglige masterprogram (pdf)
- Hvordan har det gått? Analyse av eksamenskvalitet og studentenes resultater på nasjonal eksamen i rettsanvendelse 2022–2024 (pdf)
- Undervisning i juridisk metode i barnevernsfaglige mastere (pdf)
Hovedfunn
- Juridisk kompetanse er avgjørende: Barnevernet tar daglig beslutninger med store konsekvenser for barn og familier. Rapportene dokumenterer at dagens bachelorutdanninger ikke gir tilstrekkelig juridisk kompetanse.
- Nasjonal eksamen virker: To tredeler av studentene opplever at læringsutbyttet fra nasjonal eksamen har hatt positiv innvirkning på arbeidet deres i barnevernet. Den juridiske kunnskapen studentene tilegner seg spres i kollegiet og påvirker yrkespraksis i positiv retning. Hele 9 av 10 studenter mener juridisk kunnskap er viktig for yrket, og 69 % rapporterer konkret nytte av det de har lært.
- Utfordringer med gjennomføring: Mange studenter kombinerer fulltidsjobb i barnevernet med studier og får lite tilrettelegging fra arbeidsgiver. Dette påvirker både læringsutbytte og eksamensresultater.
- Store variasjoner i resultater: I perioden 2022–2024 har 935 studenter avlagt nasjonal eksamen, med en gjennomsnittlig bestått-andel på 58 %, men med store forskjeller mellom institusjonene (16–100 % bestått).
- Stor variasjon i utdanningene når det gjelder studentantall, organisering og læring, men mange undervisere oppfatter at de arbeider alene.
Effekter for fagmiljøene og samarbeid
- Styrket faglig fellesskap: Nasjonal eksamen har skapt nye arenaer for samarbeid, faglig kalibrering og erfaringsdeling mellom institusjonene. Undervisere og sensorer rapporterer om økt faglig samhandling og tilgang til nettverk som gir inspirasjon til egen undervisning. Dette er viktig, da mange underviser alene (på egen institusjon).
- Kalibrering og felles standarder: Gjennom vurderingsdialoger og nasjonale nettverk utvikles felles faglige standarder, og deltakelsen gir kunnskap som ellers ikke ville vært tilgjengelig, spesielt for små fagmiljøer.