Vanlige spørsmål – fag- og yrkesopplæring
På denne siden finner du de vanligste spørsmålene og svarene i forbindelse med søknad om godkjenning av fag-/svennebrev.
Fra 1. januar 2023 ble alle NOKUTs godkjenningstjenester innenfor utenlandsk utdanning overført til Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Alle krav og retningslinjer som var vedtatt av NOKUT videreføres som de er i direktoratet. Det betyr at all informasjon om utenlandsk utdanning på disse nettsidene fortsatt gjelder. Inntil ny nettside er klar, vil informasjonen fortsatt finnes her.
-
Hvordan kan jeg søke om godkjenning av utenlandsk fag- og yrkesopplæring opp mot et norsk fag- eller svennebrev?
For så søke må du logge deg inn via NOKUTs søkerportal. Du må velge hvilken godkjenningsordning du ønsker å søke, fylle inn og sende inn søknadsskjema.
Har du norsk personnummer?
Du kan blant annet logge deg på via MinID. Når du logger deg på via MinID, er all kontaktinformasjonen din allerede registret, og du trenger ikke fylle ut personalia. Du trenger heller ikke å lage passord.
Navn- eller adresseendring kan du oppdatere selv på Skatteetatens sider.
Mangler du et norsk personnummer?
Hvis du ikke har et norsk personnummer eller D-nummer, kan du likevel søke via søkerportalen. Nederst på påloggingssiden finner du alternativet Gå videre til flere innloggingsmetoder. Her kan du lage en brukerprofil ved å fylle inn dine personalia. Du må ha en e-postadresse for å kunne benytte deg av denne tjenesten. Du må også laste opp ID-dokumenter.
Uansett om du logger på med MinID eller som egenregistrert bruker, må du ta vare på innloggingsinformasjonen, slik at du bruker den samme informasjonen neste gang du logger deg på.
Glemt brukernavn/passord
Hvis du ikke husker brukernavnet ditt, send en e-post til enic-naric@hkdir.no
Hvis du ikke husker passordet ditt, kan du enkelt be om et nytt passord i "Bestill nytt passord" under "Passord"-feltet på påloggingssiden.
Har du problemer med å logge inn?
Sjekk Vanlige spørsmål – innlogging og feilmeldinger
Hvordan oppdaterer jeg adressen min?
Hvis du har logget på med MinID, kan du oppdatere profilen din i søkerportalen under "Min profil". Du kan hente opplysningene fra Folkeregisteret. Du må altså først oppdatere adressen på Skatteetatens sider.
Hvis du har en egenregistrert bruker, kan du oppdatere adressen din under "Min profil" i søkerportalen.
-
Hva betyr det at opplæringen er sidestilt?
At opplæringen er sidestilt, betyr at den inneholder tilstrekkelig av de vesentlige elementene som tilsvarer norsk fag- og yrkesopplæring. Les mer om vilkårene for godkjenning.
-
Hvordan behandler NOKUT søknaden min?
NOKUT sjekker om du har sendt inn all dokumentasjon og sender deg melding i søkerportalen hvis noe mangler
– Når du har levert alle dokumentene, sjekker vi først om de er ekte.
– Vi undersøker om fag- og yrkesopplæringen din ligger på tilsvarende utdanningsnivå som norske fag- og svennebrev. Her kan du lese om norsk fag- og svennebrev (Utdanning.no).
– Deretter undersøker vi om opplæringen din har et faglig innhold som er tilstrekkelig likt et norsk fag- eller svennebrev. For å vurdere det faglige innholdet i kvalifikasjonen din benytter NOKUT seg av faglige eksperter som sammenligner den utenlandske læreplanen med den gjeldende norske læreplanen.
– Vedtaket ditt får du i din digitale postkasse eller per post. Brevet finnes også i søkerportalen under Dokumentoversikt.
– Saksbehandlingstiden regnes fra den dagen alle dokumentene er levert. Vanlig saksbehandlingstid ligger på fire måneder. Noen saker kan ta lengre tid fordi NOKUT må forsøke å innhente informasjon om det faglige innholdet i opplæringen fra utlandet. Du vil da bli varslet om dette.
-
Hvorfor bruker NOKUT sakkyndige og hvem er de?
På siden Sakkyndige – godkjenning av utenlandsk fag- og yrkesopplæring kan du lese mer om de sakkyndige som vurderer utenlandske kvalifikasjoner.
-
Hvilke krav stilles til meg som søker?
Vedtak om godkjenning skal gjøres på grunnlag av relevante og autentiske opplysninger om kvalifikasjonen som du søker om godkjenning av.
- Ansvaret for å gi tilstrekkelige opplysninger etter beste evne ligger hos deg som søker.
- NOKUT kan kreve at du dokumenterer opplysninger som er nødvendige for å kunne vurdere om kravene ovenfor er oppfylt.
- Søknaden blir avvist hvis du ikke legger frem nok relevante, autentiske og tilstrekkelige opplysninger til at NOKUT kan realitetsbehandle søknaden.
-
Hvordan sender jeg inn manglende dokumenter?
Hvis det mangler dokumenter i saken din, vil du få et mangelbrev i søkerportalen. Du kan svare på mangelbrev og laste opp manglende dokumenter fra “Mine oppgaver” i søkerportalen. Ikke opprett en ny søknad. Det er viktig at NOKUT mottar dokumentene innen fristen, ellers vil søknaden din bli avvist.
Du bruker et eget skjema for å sende inn manglende dokumenter. Om du ikke finner dette skjemaet under “Mine oppgaver”, kan du sende inn dokumenter som “Tilleggsdokumentasjon” under “Mine søknader”.
Manglende dokumenter kan også sendes per post. Husk å oppgi saksnummeret ditt.
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Postboks 1093
5809 Bergen -
Må jeg sende oversettelser?
Offisielle dokumenter (*) utstedt på et annet språk enn engelsk eller et nordisk språk må oversettes til norsk, svensk, dansk eller engelsk. Det må komme fram av dokumentene hvem som har oversatt dem.
(*) Med offisielle dokumenter mener vi for eksempel: diplom, fag- eller svennebrev, karakterutskrifter og bevis for navneendring.
– Oversettelse av andre dokumenter må ikke nødvendigvis gjøres av en statsautorisert translatør. I slike tilfeller må det stå hvem som har oversatt dokumentene på selve oversettelsen.
– NOKUT anbefaler at du bruker en offentlig godkjent translatør. Du finner registrerte translatører i Brønnøysundregisteret.
– Hvis du har fått tospråklig dokumentasjon fra lærestedet du studerte ved (hvor det ene språket er norsk, dansk, svensk, islandsk, finsk eller engelsk), kan denne dokumentasjonen leveres inn i stedet for oversettelser.
– NOKUT krever ikke oversettelse av dokumenter som er utstedt på islandsk eller finsk. Likevel anbefaler vi at dokumentene er oversatt til norsk, svensk, dansk eller engelsk. Dette for å sikre en rask behandling av saken din. Det kan også være at saksbehandler vil måtte kreve oversettelse.
– Du kan få oversatt dokumentene dine i Norge eller i utlandet.
– Hvis de innsendte oversettelsene ikke er gode nok, forbeholder NOKUT seg retten til å be om nye.
– NOKUT aksepterer ikke oversettelser gjort av deg selv eller andre privatpersoner.
-
Jeg finner ikke alle dokumentene mine, hva gjør jeg?
Hvis du ikke har alle dokumentene dine, kan det være mulig å bestille de fra den myndigheten som har utstedt dem. Vi anbefaler at du gjør dette før du sender inn søknaden din.
-
Kan jeg søke med avbrutt opplæring eller få godkjent deler av opplæringen?
Nei. NOKUT kan bare godkjenne fullført fag- og yrkesopplæring. NOKUT har heller ikke mulighet til å godkjenne deler av utdanningen din.
Hvis du ikke kan få godkjent din utenlandske kvalifikasjon, og ønsker et norsk fag- eller svennebrev, kan du lese mer om dette under spørsmålet Hva gjør jeg hvis NOKUT ikke kan godkjenne opplæringen min?
-
Hva er et fag- eller svennebrev?
I Norge er et fag- eller svennebrev et formelt yrkesbevis som beviser kompetansen din innenfor det aktuelle faget. Man oppnår vanligvis et fagbrev eller svennebrev etter å ha fullført et yrkesfaglig utdanningsprogram på videregående nivå og vært lærling i en bedrift. Etter endt opplæring i bedrift tar du en fag- eller svenneprøve. Når du har bestått denne, får du utstedt et fag- eller svennebrev.
Hvis du tar utdanning i et av de tradisjonelle håndverksfagene, får du som regel svennebrev. Fagbrev gis i hovedsak i industri- og servicerettede fag, der det ikke er tradisjonelle håndverkslaug. Les mer om norske fag- og svennebrev på utdanning.no og vilbli.no.
-
Hvilke fag- og svennebrev vurderer NOKUT?
Du kan søke om NOKUTs godkjenning opp mot norsk fag- eller svennebrev hvis du har fullført fag- og yrkesopplæring i utlandet.
Godkjenningsordningen utvides gradvis til å omfatte nye land og kvalifikasjoner. Hvilke land og kvalifikasjoner NOKUT kan godkjenne i dag, finner du i søkerveiledningen vår.
NOKUT vurderer hvilke(t) norsk(e) fag- og svennebrev opplæringen din skal vurderes opp mot, og om kvalifikasjonen din overlapper med et fag som er omfattet av ordningen i dag.
-
Hva kan jeg bruke NOKUTs godkjenning av utenlandsk fag- og yrkesopplæring til?
NOKUTs godkjenning av utenlandsk fag- og yrkesopplæring er et hjelpemiddel når du skal etablere deg på det norske arbeidsmarkedet. Du kan bruke NOKUTs godkjenning når du søker jobb innen yrker som ikke er lovregulerte. Det er opp til arbeidsgiver om de krever at du har NOKUTs godkjenning eller ikke.
NOKUTs godkjenning er et vedtak som sendes til din digitale postkasse og til søkerportalen.
NOKUT utsteder ikke et godkjent fag- eller svennebrev.
-
Når utvides godkjenningen til andre yrker og andre land?
NOKUT utvider godkjenningsordninger for fag- og yrkesopplæring med nye land og kvalifikasjoner med jevne mellomrom. Oppdatert informasjon om utvidelse av godkjenningsordningen vil publiseres på nettsidene våre når utvidelser er aktuelle.
-
NOKUT godkjenner ikke fag- og yrkesopplæring fra landet/for yrket mitt enda. Hva gjør jeg?
NOKUTs godkjenning av utenlandsk fag- og yrkesopplæring utvides gradvis til å omfatte flere nye land og fagområder.
Dersom fagopplæringen din ikke kan godkjennes av NOKUT, finnes det alternativer som innebærer å kvalifisere til en norsk fag- eller svenneprøve. Hvis du har lang og allsidig erfaring innenfor et yrke, men ikke har fagbrev, kan du for eksempel være kvalifisert for praksiskandidatordningen. For mer informasjon om praksiskandidatordningen og andre mulige alternativer, ta kontakt med fylkeskommunen din. Les mer om dette under spørsmålet Hva gjør jeg hvis NOKUT ikke kan godkjenne opplæringen min?
-
Hvordan får jeg svar på søknaden min?
Når NOKUT er ferdig med å behandle saken din, får du et vedtak. Vedtaket vil enten være godkjenning, avslag eller avvisning.
Du får raskere svar fra NOKUT hvis du har digital postkasse. Hvis du ikke har digital postkasse, vil du få brev i posten og brevet vil også være tilgjengelig i søkerportalen under Dokumentoversikt.
-
Hvorfor har jeg fått avslag eller avvisning på søknaden min?
Hvis du får avslag på søknaden om godkjenning, kan det være flere grunner til dette:
– Det er vesentlige forskjeller mellom kvalifikasjonen din og norsk fag- og yrkesopplæring.
– Landet/yrket ditt er ikke en del av godkjenningsordningen.
– Du har ikke sendt inn alle dokumentene vi trenger for å vurdere søknaden din.
– NOKUT har ikke nok informasjon for å kunne vurdere opplæringen din.
Du finner en utfyllende begrunnelse i vedtaket ditt. Har du spørsmål om resultatet av godkjenningen? Ta kontakt med oss.
-
Jeg har fått avvisning på grunn av manglende dokumentasjon, men nå har jeg dokumentene. Hva gjør jeg?
Dersom du har fått tak i alle dokumentene dine etter at du fikk en avvisning, kan du sende inn en ny søknad til NOKUT med alle dokumenter.
-
Hva gjør jeg hvis NOKUT ikke kan godkjenne opplæringen min?
Hvis du ikke kan få din utenlandske kvalifikasjon godkjent, er det mulig å oppnå tilsvarende fag- og svennebrev gjennom den norske fag- og yrkesopplæringen. Det er fylkeskommunen som tilbyr fag- og yrkesopplæring.
Ordninger som blant annet kan være aktuelle er:
– videregående opplæring for voksne
– gå opp til fag-/svenneprøve gjennom praksiskandidatordningen
– inngå kontrakt om fagbrev på jobb
Vær oppmerksom på at fylkeskommunene har ulik praksis i hvordan de ulike ordningene tilbys.
Hvis du er interessert i å lese mer om fag- og yrkesopplæring for voksne, kan du besøke disse nettsidene:
-
Hva gjør jeg hvis jeg ikke forstår hva vedtaket betyr?
Ta kontakt med NOKUT for å få en nærmere forklaring. Det er ikke nødvendig å klage på vedtaket for å be om informasjon. Du kan kontakte saksbehandler gjennom Mine meldinger for mer informasjon. Hvis det er gått mer enn tre uker siden vedtaket ble gjort, kan du kontakte NOKUT gjennom å henvende deg til enic-naric@hkdir.no eller på annen måte.
Hvis du er uenig i NOKUTs vedtak, kan du klage gjennom søkerportalen.
-
Kan jeg få NOKUTs vedtak på andre språk enn norsk?
Nei, NOKUTs vedtak er ment som et hjelpemiddel for deg som jobber eller skal søke jobb i Norge, eller som skal søke om opptak til studier i Norge. Det er ikke ment for bruk i utlandet. NOKUTs vedtak får du derfor bare på norsk.
-
Hvordan klager jeg på vedtaket?
Du har rett til å klage på NOKUTs vedtak. Du har en tre ukers frist fra du har mottatt vedtaksbrevet for å sende inn klage. Klagen skal være skriftlig og sendes til NOKUT. Klagen skal være på norsk eller engelsk.
Klagen burde inneholde argumenter på hvorfor du klager på vedtaket. Klagen må i det minste inneholde følgende:
– nevne vedtaket som det klages over
– nevne endringen som ønskes
– være underskrevet av deg eller av en fullmektigHvis du har dokumentasjon som støtter klagen, som NOKUT ikke har mottatt før, bør du sende dette til NOKUT sammen med klagen.
-
Hva skjer etter at jeg har sendt NOKUT en klage på vedtaket?
Når NOKUT mottar klagen din, sjekker vi om alle de formelle kravene til klagen er oppfylt. Hvis NOKUT mener at de formelle kravene til klagen ikke er oppfylt, kontakter vi deg. Du får en kort frist til å rette eller utfylle klagen. Hvis du ikke retter klagen innen fristen, må vi avvise klagen din.
Hvis de formelle kravene er oppfylt, får du et brev fra NOKUT om at vi har registrert klagen din. NOKUT vurderer deretter saken på nytt i lys av dine eventuelle kommentarer, forklaringer eller tilleggsdokumenter. Hvis en ny realitetsbehandling viser at vilkårene for godkjenning er oppfylt, vil NOKUT fatte et nytt vedtak om godkjenning. Hvis NOKUT etter en ny realitetsbehandling mener at vilkårene for godkjenning fremdeles ikke er oppfylt, oversendes saken til en ekstern klageinstans for videre behandling. Du får beskjed fra NOKUT når klagen oversendes til klageinstansen. Kunnskapsdepartementet fungerer som klageinstans for godkjenningsordningen for fag- og yrkesopplæring. Etter at saken oversendes til Kunnskapsdepartementet, må henvendelser vedrørende saken rettes dit.
Hvis et vedtak blir endret til gunst for en part, har parten rett til å søke om dekning av vesentlige sakskostnader som har vært nødvendig for å få endret vedtaket. Dette følger av forvaltningsloven § 36.
-
Kan jeg få godkjent mesterbrevet mitt?
NOKUT godkjenner ikke utenlandske mesterbrev. Kravene til mesterbrev i Norge blir bestemt av Mesterbrevnemnda. For å kunne bli mester innen et fag må man som minimumskrav ha norsk fag- eller svennebrev eller tilsvarende utdanning fra utlandet. En utenlandsk utdanning vil alltid vurderes opp mot et tilsvarende yrke/fag- eller svennebrev i Norge. Les mer informasjon om mesterbrev hos Mesterbrevsnemda og om hvilke yrker som hører inn under mesterbrevsordningen i Norge hos Lovdata.
-
Hva er et lovregulert yrke?
Enkelte yrker er lovregulerte i Norge. Dette gjelder også noen yrker med fag- og svennebrev, for eksempel helsefagarbeider, elektriker, teleinstallatør eller kranfører. For å jobbe i et slikt yrke i Norge må du søke om godkjenning (autorisasjon) hos det godkjenningskontoret som har ansvar for det spesifikke yrket. Sjekk om yrket ditt er lovregulert i Norge.
Det gjelder egne regler for godkjenning av yrkeskompetanse for borgere i EU/EØS.
-
Hva er Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR)?
Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) gir en oversikt over formelle kvalifikasjoner i Norge og viser hvilke nivåer kvalifikasjoner fra det norske utdanningssystemet er plassert inn i forhold til hverandre. NKR er i tillegg et redskap som skal gjøre det enklere å sammenlikne norske og utenlandske kvalifikasjoner. NKR er et bidrag for å stimulere til livslang læring. Les mer om NKR.
-
Hvordan kan jeg søke om godkjenning på nynorsk?
Dessverre har ikke NOKUT en elektronisk søkerportal på nynorsk ennå. Den elektroniske søkerportalen er tilgjengelig på bokmål og engelsk.
Dersom du likevel ønsker å søke på nynorsk, må du sende en e-post til enic.naric@hkdir.no med følgende innhold:
E-posten må inneholde en tekst der du informerer om at du ønsker et søknadsskjema på nynorsk. I tillegg må du opplyse om følgende:
– Navn
– Adresse
– Hvilket søknadsskjema du ønsker å motta. Et papirskjema vil bli sendt til postadressen din. -
Hvordan kan jeg reservere meg mot kommunikasjon på nett?
Vi oppfordrer deg til å søke godkjenning gjennom NOKUTs elektroniske søkerportal. Hvis du ikke kan søke elektronisk, må du informere oss om at du ønsker å reservere deg mot kommunikasjon på nett, slik at vi kan sende deg et papirskjema i posten.
Det er mange fordeler ved å søke gjennom NOKUTs elektroniske søkerportal. Du sparer tid, du kan enkelt følge med på hvor søknaden din er i søknadsprosessen, og resultatet av søknaden er alltid tilgjengelig som en nedlastbar PDF-fil.
Hvis du likevel ikke ønsker kommunikasjon på nett, må du reservere deg via ID-porten dersom du tidligere har registrert mobilnummeret ditt eller e-postadressen din ved innlogging til en offentlig tjeneste. Dersom du aldri har registrert ditt mobilnummer eller e-postadresse i ID-porten, er det ikke nødvendig å reservere seg.
For å få en papirsøknad fra NOKUT må du sende en e-post til enic-naric@hkdir.no. E-posten må inneholde en tekst der du informerer om at du ønsker å reservere deg mot kommunikasjon på nett. I tillegg må du opplyse om følgende:
– Navn
– Adresse
– Hvilket søknadsskjema du ønsker å motta: Du kan velge mellom Generell godkjenning av høyere utenlandsk utdanning eller Godkjenning av fag- og yrkesopplæring.
– Hvordan du ønsker å kommunisere med NOKUT: Du kan velge mellom bokmål, nynorsk eller engelsk.Et papirskjema vil bli sendt til postadressen din.
-
Hva er Europass?
Hvis du har fått Europass for kvalifikasjonen din, kan du laste det opp sammen med søknaden din. Europass gjelder ikke som en oversettelse av vitnemålet og karakterutskriften.