Vanlige spørsmål – søkerportal
På denne siden finner du svar på de vanligste spørsmålene vi får om søkerportalen.
-
Jeg har ikke elektronisk ID, hva gjør jeg?
Trykk på lenken nederst på siden hvor det står Gå videre til flere innloggingsmetoder.
-
Jeg skal registrere meg som ny bruker, men får ikke til å opprette passord.
Passordet må bestå av minst fem tegn og inneholde minst en stor bokstav og minst ett siffer (0–9). Passordet kan ikke inneholde spesialtegn.
-
Jeg har glemt brukernavnet/passordet
Hvis du ikke husker brukernavnet, send en e-post til enic-naric@hkdir.no
Hvis du ikke husker passordet, kan du enkelt be om et nytt i "Bestill nytt passord" under "Passord" -feltet.
-
Når jeg forsøker å gå inn i Søkerportalen får jeg opp en side som blant annet sier "Server Error in '/' Application. Runtime Error". Hva betyr det?
Portalen er nede for oppgradering. Prøv igjen om en stund.
-
Jeg får ikke til å opprette bruker, selv om jeg følger instruksjonene. Hva gjør jeg?
Forsøk en annen nettleser, f.eks. Microsoft Edge, Google Chrome eller Mozilla Firefox
-
Når jeg trykker på "Søk godkjenning" på nokut.no, får jeg bare opp en feilmeldingsside. Hvordan kommer jeg videre?
Kopier denne lenken (Ctrl+c): https://applicant-esam.nokut.no/ og lim den inn i adressefeltet i nettleseren. Det løser vanligvis problemet.
-
Hvordan er søknadsprosessen?
Når du sender inn en søknad i søkerportalen, er den automatisk registrert hos NOKUT, og du mottar en bekreftelse med saksnummer på e-post.
Hvis vi ikke har fått alle dokumentene vi trenger for å kunne behandle søknaden din, får du beskjed på e-post eller post.
Hvis vi ikke har mottatt alle dokumentene vi trenger innen 2 måneder, blir søknaden din avslått.
Saksbehandlingstiden begynner å løpe når vi har fått alle dokumentene vi trenger. I dag tar det normalt ca fire måneder fra vi mottar alle dokumentene til søknaden er behandlet ferdig. Hvis saken din tar lengre tid enn normalt, blir du varslet.
Når NOKUT har behandlet søknaden din, får du et varsel på e-post. Du finner NOKUTs vurdering i den digitale postkassen din. Du finner den også i søkerportalen.
-
Hvordan sender jeg inn manglende dokumenter?
Godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Du blir bedt om å logge deg inn i søkerportalen, hvor du finner mangelbrevet i Innboks (venstremeny). Informasjon om hvilke dokumenter vi mangler er også tilgjengelig i søkerportalen, under Dine oppgaver. Hvis du er usikker på hva som mangler, kan du ta kontakt med oss for mer informasjon.
Andre søknader
Kopier av manglende dokumenter i andre søknader sender du til:
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Postboks 236 Sentrum
0103 Oslo
Husk å markere ettersendingen din med saksnummer, navn og fødselsdato. -
Hvordan vet jeg at søknaden min er registrert?
Når du har sendt inn søknaden din, får du en bekreftelse med saksnummer på e-post.
Godkjenning av utenlandsk høyere utdanning
Hvis du har sendt inn en søknad om godkjenning av utenlandsk høyere utdanning, finner du en oversikt over innsendte søknader i søkerportalen under Søknader.
Andre søknader
Hvis du har sendt inn en søknad i en annen godkjenningsordning, vises den kun i Dokumentoversikt i søkerportalen.
-
Jeg har ikke alle dokumentene mine nå. Kan jeg laste dem opp etterpå?
Hvis du ikke har alle informasjon tilgjengelig, er det mulig å lagre søknaden underveis og fortsette utfyllingen senere. Dette gjør du ved å trykke på knappen Lagre og fortsett senere. Utkastet til søknadskjemaet finner du under Dine oppgaver.
Dokumenter du har lastet opp kan slettes inntil søknaden er sendt inn. Vær oppmerksom på at når søknaden er sendt, er det ikke lenger mulig å slette dokumenter du har lastet opp.
Hvis du sender inn en søknad som ikke er fullstendig, får du beskjed om dokumentene vi trenger på e-post og i søkerportalen senere.
OBS! Dette gjelder KUN for deg som har søkt om generell godkjenning av utenlandsk høyere utdanning:
Det er også mulig å laste opp tilleggsdokumenter etter at søknaden har blitt sendt. Hvis du ønsker å laste opp ett eller flere tilleggsdokumenter, finner du Søknader på førstesiden og velger Handlinger. Deretter trykker du på Tilleggsdokumentasjon.
-
Må jeg laste opp oversettelser?
Hvis du har vitnemål (diplom) utstedt på et annet språk enn engelsk eller et nordisk språk, må det oversettes til norsk, svensk, dansk eller engelsk. Oversettelsen må gjøres av lærestedet eller en godkjent oversetter/translatør. Det må komme fram av dokumentene hvem som har oversatt dem.
NOKUT krever ikke oversettelse av dokumenter som er utstedt på islandsk eller finsk. Likevel anbefaler vi at dokumentene er oversatt til norsk, svensk, dansk eller engelsk. Dette for å sikre en rask behandling av saken din. Det kan også være at saksbehandler vil måtte kreve oversettelse.
-
Hvordan redigerer jeg personlige opplysninger i søkeportalen?
For å kunne redigere personlige opplysninger, må du logge deg inn i søkerportalen og velge Profil fra venstremenyen. Deretter trykker du på Rediger profil.
Hvis opplysningene er hentet fra Folkeregisteret, må endringer meldes til dem. Du kan innhente oppdaterte opplysninger fra Folkeregisteret via knappen Hent oppdatert informasjon i profilen din. Du kan kun endre e-postadressen og telefonnummeret ditt.
Hvis du er logget inn som egenregistrert bruker (uten norsk fødselsnummer), kan du redigere disse opplysningene selv.
-
Hvor kan jeg se søknaden jeg har sendt inn?
Du kan se søknaden din etter innlogging i søkeportalen under Søknader. I tillegg finner du informasjon om søknaden din, med alle vedlegg, i Innboks (venstremeny). OBS! Dette gjelder KUN for deg som har søkt om godkjenning av utenlandsk høyere utdanning.
Alle andre dokumenter og søknader finner du i Dokumentoversikt.
-
Hvor finner jeg brevene NOKUT har sendt meg?
Du finner en oversikt over alle brevene i Innboks (venstremeny). OBS! Dette gjelder KUN for deg som har søkt om generell godkjenning av utenlandsk høyere utdanning.
Alle andre dokumenter og søknader finner du i Dokumentoversikt.
-
Når får jeg svar på søknaden?
Saksbehandlingstiden begynner når vi har fått alle dokumentene vi trenger. I dag tar det ca fire måneder fra vi mottar alle dokumentene til søknaden er behandlet ferdig.
Hvis saken din tar lengre tid enn normalt, blir du varslet.
Hvis du holder på å søke om jobb eller studieplass, må du søke innen de gitte tidsfristene. Disse gjelder selv om du ikke har mottatt NOKUTs vedtak. Potensielle arbeidsgivere eller utdanningsinstitusjoner kan ta direkte kontakt med NOKUT for informasjon om utdanningen din hvis det skulle være behov for det.
-
Hvordan får jeg svar på søknaden?
Når NOKUT har behandlet søknaden din, får du et varsel på e-post. Du finner NOKUTs vurdering i den digitale postkassen din. Du finner den også i søkerportalen.
-
Kan jeg få NOKUTs vedtak på andre språk enn norsk?
Nei, NOKUTs vedtak er ment som et hjelpemiddel for deg som jobber eller skal søke jobb i Norge, eller som skal søke om opptak til studier i Norge. Det er ikke ment for bruk i utlandet. NOKUTs vedtak får du derfor bare på norsk.
-
NOKUT har bedt meg om å sende inn originale dokumenter eller direktesendte karakterutskrifter. Hvordan gjør jeg dette?
NOKUT forbeholder seg retten til å be om originaldokumenter i enkelte tilfeller.
Hvis du har blitt bedt om å sende originale dokumenter, send dem per post til NOKUT. Vi anbefaler at du sender inn originale dokumenter som rekommandert brev. NOKUT oppbevarer originale dokumenter trygt, og saksbehandler returnerer dokumentene til deg i en rekommandert sending.
For enkelte land krever NOKUT at karakterutskrifter sendes direkte til oss fra lærestedet. Hvis dette gjelder deg, blir du informert om dette når du søker i søkerportalen. Hvis du får beskjed om dette, må du selv kontakte lærestedet og bestille dokumentet/-ene. Du kan gjerne bruke skjemaet International Transcript Request and Release Authorisation Form (pdf) når du bestiller karakterutskriftene, men dette er ikke et krav.