Presentasjonar frå konferansar og seminar
Her kan du finne presentasjonar frå konferansar, seminar og søkjarkurs vi har arrangert. Vi legg óg ut opptak der dette er tilgjengeleg.
-
Konferansar – høgare utdanning
NOKUT-konferansen 30. januar 2020
Presentasjoner
Vurdering som utdanningsfaglig kompetanse. Hva betyr det, hva innebærer det og hvorfor trenger vi det? (pdf)
Anna Steen-Utheim, seniorrådgiver, BIVurderingspraksis: Hva betyr det å tenke nytt? Hva skal til for å lykkes? (pdf)
Lone Holst, førsteamanuensis, UiBHvordan bruke skriftlig eksamen til utvikling av undervisning? (pdf)
Øystein Guttersrud, førsteamanuensis, OsloMet, og Heidi Kristine Grønlien, førsteamanuensis, HiØ
Faglig vorspiel 29. januar 2020
Nasjonal konferanse for grunnskolelærerutdanningene og praksisskolene 23. og 24. mai 2019– Research and learning to Teach: Four new Teachers Tell Their Stories
– Sharing Progress: Good Ideas, Initiatives and Innovations (Part 1)
– Sharing Progress: Ideas, Initiatives and Innovations (Part 2)
– Final Wrap up and Next Steps
Presentasjoner/dokumenter
Looking Forward, Looking Back (pdf)
Marilyn Cochran-SmithWhat It Means to be a Teacher Educator in Today’s Policy Climate:
Identity, Scholarship, and Shifting Roles (pdf)
Lexie Grudnoff og Karen HammernessMaster – GLU: Connecting the study-, research- and supervision-process into collective structures (pdf)
Knut Steinar Engelsen, Høgskulen på VestlandetSchool partnerships – Towards a collaborative partnership structure (pdf)
NTNUStarting School practicum (pdf)
Lin Sandhaug Ramberg, Høgskolen i ØstfoldSharing progress: Good ideas, initiatives and innovations (pdf)
Gisle Pettersen, Nord universitetResearch and Development Coordinator (pdf)
Universitetet i AgderMA thesis supervision in the context of school based ‘research- and development’ groups (2017–19) (pdf)
Nevøy, Ohna, Bruin og Thortveit, Universitetet i StavangerUniversity schools and partnership in teacher education: Experience from a pilot project (pdf)
Ove Edvard Hatlevik, OsloMet storbyuniversitetetResearch and Learning to Teach: Four New Teachers Tell Their Stories (pdf)
Auli Toom og Viv EllisInvestigating attitudes, influencing my teacher role (pdf)
David A. SwanReading for life long learning (pdf)
Stine Mari Flikki og Anne Glimsdal MidthunWelcome and Recap of Day 1 (pdf)
Marilyn Cochran-SmithTeacher Education 2025 – National Strategy for Quality and Cooperation In Teacher Education (pdf)
Mikael Alexandersson og Alis OanceaSupervision on the Master’s level (pdf)
Rachel Jakhelln, UiT Norges arktiske universitetNLA: Involving practice teachers – increasing competency (pdf)
NLA HøgskolenOn the research track: Indigenous Research Metodology in Sámi Teacher Edcuation (pdf)
Ylva Jannok Nutti, Sámi allaskuvlaThe Research & Development seminar for students in teacher education (pdf)
Høgskulen i VoldaPractice II positions (pdf)
Anne Fængsrud, Universitetet i Sørøst-NorgeCollaboration with Teacher Education Partner Schools (pdf)
Åshild Vassend Holm, Høgskolen i InnlandetAligning student motivation and program goals. A Startup program
Siw Skrøvset, UiT – Norges arktiske UniversitetFra bacheloroppgave i PEL til FoU-oppgave i fag (pdf)
OsloMet – storbyuniversitetetForskningsgrupper – veiledningsmiljø, skoleorientering og masteroppgaver (pdf)
Mari Nygård, ILU NTNUDiskusjon av problemstillinger tilknyttet vurderingskriterier av masteroppgaver (pdf)
Sigve Ladstein, NLA HøgskolenRobotbygging på timeplanen
Oddvar Aalde, Høgskulen i VoldaModell for organisering av "forskeropplæringen" i GLU master, syklus 2 (pdf)
Høgskulen på VestlandetHåndbok og praktisk veiledning til FOU-oppgaven MAGLU 1-7 og MAGLU 5-10 – førsteutkast (pdf)
Høgskolen i Østfold, avdeling for lærerutdanningHvordan ivareta skikkethetsvurdering i nett- og samlingsbasert MGLU utdanning? (pdf)
Universitetet i Sørøst-NorgeReflecting on Opportunities and Challenges (pdf)
Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied SciencesNOKUT-konferansen om høyere utdanning 2019
Transformational knowledge, educational leadership and curriculum design (pdf) – Sjå opptak frå presentasjonen
Professor Paul AshwinEt innblikk inn på UiO Matnat (pdf) – Sjå opptak frå presentasjonen
Prodekan Solveig KristensenBruker vi studentevalueringer på feil måte? (pdf) – Sjå opptak frå presentasjonen
Professor Torgny RoxåKritisk lesing i høyere utdanning (pdf)
Professor Marte Blikstad-Balas -
Konferansar – høgare yrkesfagleg utdanning
NOKUTs fagskolekonferanse 2017
- Program for konferansen
- Deltakerliste
- Opptak fra konferansen del 1
- Opptak fra konferansen del 2
- Opptak fra konferansen del 3
- Christian Jørgensen: Underviseren som ikke liker å undervise
- Øystein Lund: Studienære kvalitetsområder
- Tormod Skjerve: Hvordan tenker Fagskolerådet om kvalitet
- Kim René Teige: Startkompetanse
- Regine Evensen og Thea Wanderås Fossum: Startkompetanse
- Stephan Hamberg: Oppsummering av første konferansedag
- Rønnaug H. Lyckander: Lærerkompetanse i fagskolen – hva er det?
- Kathy Foss Haugen: Samordna opptak til fagskoler
- Ole-Jacob Skodvin og Magnus Strand Hauge: Hvor fornøyde er fagskolestudentene med kvaliteten på utdanningen sin?
- Vidar Luth-Hanssen og Vivian M. Luth-Hanssen: Elektrotekniker studie og "Vestfold-modellen"
- Silje Kjørholt: Kvalitet fra studentenes perspektiv
Parallellsesjon 1- Introduksjon
- Anne Grete Reinertsen: Kunnskapsbasen – Oppvekstsektoren
- Gunnbjørg T. Engehagen: Kunnskap og arbeidsliv – det avgjørende samspillet for fagskoleutdanning
Parallellsesjon 2- Introduksjon
- Margrete Ramsdal: Den viktige studiestarten – hvordan introdusere studentene i et lærende felleskap?
- Thomas Kalvik: Den gode studiestarten – sosialt læringsmiljø
Parallellsesjon 3 -
Konferansar – utanlandsk utdanning
Conference on the Revised Reykjavik Declaration: The Nordic Approach on Recognition – 12. oktober 2017 (Arr: Nordisk ministerråd, Kunnskapsdepartementet og NOKUT)
UNESCO’s work on a Global Recognition Convention to Bridge the Regional Recognition Conventions
Andreas Snildal, Programme Specialist in the Section for Higher Education at UNESCOLisbon Recognition Convention – 20 years of development of good practice in Europe
Gunnar Vaht, Head of the Estonian ENIC-NARICThe Pathway to Automatic Recognition
Cecilia George, Senior Credential Evaluator at Universitets- och högskolerådet, ENIC-NARIC SwedenNordic models for recognition of foreign qualifications
Hanne Holden Halmrast, Senior Executive Officer, Rambøll Management ConsultingBaltic-Nordic Admission Manual
Cecilia George, Senior Credential Evaluator at Universitets- och högskolerådet, ENIC-NARIC SwedenORION: From Input to Output in Recognition (Erasmus+ project)
Andrea Lundgren, Project Manager and Senior Adviser at NOKUT, ENIC-NARIC NorwayEMREX – Electronic Transfer of Student Records (Erasmus+ project)
Mats Lindstedt, Project Manager at CSC – IT Center for Science Ltd., Finland -
Seminar – høgare utdanning
Systematisk kvalitetsarbeid i høyere utdanning 30. januar 2019- NOKUTs presentasjon (pdf)
- Greta Hilding og Paul Ragnar Svennevig: Faglig ledelse av studieprogram ved UiA (pdf)
- Karina Mathisen, NTNU: Hva er et fagmiljø og hvordan jobber Fakultet ved naturvitenskap for å styrke sine fagmiljø? (pdf)
- Halvor Austenå, USN: Fagmiljø i et flercampus-perspektiv (pdf)
Systematisk kvalitetsarbeid i høyere utdanning 6. og 7. november 2018- Hege Brodahl, NOKUT: Innledning (pdf)
- Kjetil Larssen, NHH: Forankring og kvalitetskultur (pdf)
- Rachel Glasser, NOKUT: Forankring og kvalitetskultur (pdf)
- Kjersti Tokstad, NOKUT: Studietilbud og informasjonsinnhenting (pdf)
- Margrethe Løfqvist og Ave Sazko, VID: Studietilbud og informasjonsinnhenting (pdf)
- Ingvil Urdal, NOKUT: Å anvende resultater og kunnskap fra kvalitetsarbeidet (pdf)
Seminar om kvalitetsarbeid i høyere utdanning – kravene til studietilbudene 5. november 2018- Presentasjon fra NOKUT (pdf)
- Øyvind Gregersen, NTNU: Hva er et fagmiljø? (pdf)
- Tine Arntzen Hestbek, NTNU: Mellom krav og ideal (pdf)
- Paul R. Svennevig og Greta Hilding, UiA: Faglig ledelse av studieprogram ved UiA (pdf)
Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner 18. juni 2018- Anneline Røssland, VID: Hvordan forberede seg på tilsyn med systematisk kvalitetsarbeid ved en nyfusjonert institusjon? (pdf)
- Birgitte Ashorn Quelle,VIA University College: Kvalitetssikringssystem og kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner (pdf)
- Julia Holte Sempler, UiT: Kvalitetsarbeid ved fusjonerte institusjoner – Hvordan skape felles kvalitetskultur? (pdf)
- Marianne Brattland, OsloMet: Erfaringsdeling KSS OsloMet – storbyuniversitetet (pdf)
-
Seminar – høgare yrkesfagleg utdanning
Webinar for fagskoler, 24.09.2020- Se opptak fra seminaret
- Fagområdeakkreditering (pdf)
- Kvalitetsarbeid (pdf)
- Opptakskrav til fagskoleutdanninger (pdf)
- Studentombud (pdf)
Forum for fagskoler, Abelia 4.12.2019
Systematisk kvalitetsarbeid ved fagskoler 31.10 og 1.11.2018- Hege Brodahl, NOKUT: Innledning (pdf)
- Margrete Meidel Ramsdal, AOF Haugaland: Kvalitesarbeid i et institusjonsperspektiv (pdf)
- Hildegunn Aas og Anne H. Bakken, VEA: Kvalitetsarbeid i et fagmiljøperspektiv (pdf)
- Yngve Lilledrange, Fagskolen Kristiania: Å dokumentere kvalitetsarbeid (pdf)
- Christin Drangsland, NOKUT: Innspill til forskriftsarbeidet (pdf)
Studiebarometer og utdanningskvalitetspris for fagskolene 12.09.2017 -
Seminar – utanlandsk utdanning
Dypdykk i det sør-afrikanske utdanningssystemet for høyere utdanning – 21.09.18
- Joe Samuels: South African Qualifications Authority’s (SAQA) Work
- Coleen Jaftha: Evaluation of Foreign Qualifications at SAQA
- Erik Audensen: Qualifications and evaluation of South African Education
Dypdykk i det japanske utdanningssystemet for høyere utdanning – 28.02.18
-
Seminar – Studiebarometeret | undervisarundersøkinga
Seminar om Studiebarometeret – høyere utdanning 27. september 2018
- Bakken: Studiebarometeret 2018 – hva skjer?
- Hegerstrøm: Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning
- Øygarden: Tilbakemelding og rettleiing: eksempel på god praksis
- Pedersen og Hauge: Studiebarometeret 2017: Internasjonalisering
- Andersen: Internasjonalisering ved UiA
- Farsund og Skår: Studiebarometeret i praktisk kvalitetsarbeid ved UiS
Se opptak fra seminaret: - Søkjarkurs – høgare utdanning
-
Søkjarkurs – høgare yrkesfagleg utdanning
-
Workshops – utanlandsk utdanning
- NOKUT-frokost