Akkreditering og tilsyn – høgare utdanning
Tilsynsrapportane omfattar både dei som har fått positivt vedtak og dei som har fått negativt vedtak.
-
Akkreditering – bachelorstudium
2020
- Bachelor i statsvitenskap – Bjørknes Høyskole (12. oktober)
- Bachelor i økonomi og administrasjon – Bjørknes Høyskole (16. september)
- Bachelor i psykologisk helsearbeid – Bjørknes Høyskole (29. januar)
2019- Bachelor i byggeplassledelse – Høyere Yrkesfaglig Utdanning AS (3. juli)
- Påbygningsstudium, sang i scenisk formidling – Musikkteaterhøyskolen (11. juni)
- Bachelor i byggeplassledelse – Høyere Yrkesfaglig Utdanning AS (1. april)
- Påbygningsstudium, sang i scenisk formidling – Musikkteaterhøyskolen (7. januar)
2018- Rettsvitenskap – Trondheim juridiske skole AS (28. september)
- Byggeplassledelse – Høyere yrkesfaglig utdanning AS (29. august)
- Cyber Security – Noroff University College (26. juni)
- Musikkteater – NSKI Høyskole (1. mars)
- Straffegjennomføring – Kriminalomsorgens høgskole og utdanningssenter KRUS (23. februar)
- Religion og samfunn – Høyskolen for ledelse og teologi (21. august)
- Årsstudium i psykologi – Atlantis Medisinske Høyskole (7. februar)
2017- Applied Data Science – Noroff University College
- Real Estate – Skolen for eiendomsfag
- Bevegelige bilder – Nordland kunst- og filmfagskole
- Manus – scenetekst og tv-drama – NSKI Høyskole AS
2016- Videreutdanning i profesjonell musikkproduksjon og internasjonal musikkindustri – Lillehammer Institute of Music Production Industries AS
- Semesterstudium i filosofi, samfunn og idéhistorie – Kulturakademiet
- Personlig trening, ernæring og coaching – Bjørknes Høyskole
- Medisinsk biologi – Bjørknes Høyskole
- Cyber Defence – Noroff University College
- Internasjonale studier – Bjørknes Høyskole
2015- Sivilingeniør, maskiningeniør og instrumentering og regulering ingeniørfag – Noroff University College
- Data Science – Noroff University College
- Computer Science – Noroff University College
- Bevegelige bilder – Nordland kunst- og filmfagskole
- Anvendt psykologi – Bjørknes Høyskole
- Musikkteater – Bårdar Akademiet AS
- Dans – Bårdar Akademiet AS
- Dansekunst og koreografisk tenkning – Høyskolen for dansekunst
- Freds- og konfliktstudier – Bjørknes Høyskole
- Cyber Defence – Noroff AS
- Grunnleggende ernæring – Bjørknes Høyskole
- Samtidslitteratur for barn og unge – Norsk barnebokinstitutt
2011–2014 - Bachelor i statsvitenskap – Bjørknes Høyskole (12. oktober)
-
Akkreditering – masterstudium
2020
- Klinisk sykepleie – Høgskolen i Østfold (21. september)
- Barnehagekunnskap – ei heilskapleg tilnærming til barnehagens læringsmiljø – Høgskulen i Volda (2. juni)
- Science in Information Systems – Kristiania University College/Høyskolen Kristiania (21. april)
- Profesjonsstudium i teologi (cand. theol.) – NLA Høgskolen (14. april)
- Teologi – NLA Høgskolen (14. april)
- Innovasjonsledelse – Høyskolen Kristiania (3. april)
- Strategisk HR – Høyskolen Kristiania (18. mars)
- Strategisk kommunikasjon – Høyskolen Kristiania (24. februar)
- Marketing Management – Kristiania University College/Høyskolen Kristiania (24. februar)
- Treningsvitenskap – Høyskolen Kristiania (18. februar)
- Avansert klinisk allmennsykepleie – Lovisenberg Diakonale Høgskole (8. januar)
2019- Anvendt folkehelsevitenskap – Høyskolen Kristiania (13. september)
- Forretningsjus og økonomi – Handelshøyskolen BI (8. februar)
- Innovasjon og entreprenørskap – Høgskulen på Vestlandet (25. januar)
2018- Nordisk master i ledelse (fellesgrad) – Politihøgskolen
- Praktisk lederskap – Høyskolen Kristiania
- Grunnskolelærerutdanning med steinerpedagogikk for trinn 1–7 (fellesgrad) – Steinerhøyskolen
- Green Energy Technology – Høgskolen i Østfold
- Fremmedspråk i skolen – spansk – Høgskolen i Østfold
- Økonomi og ledelse – Høgskolen i Innlandet
- Human-Computer Interaction – Høyskolen Kristiania
- Avansert klinisk nyfødtsykepleie – Lovisenberg diakonale høgskole
2017- Performance – Høgskolen i Østfold
- Grunnskolelærerutdanning (5–10) – Sámi allaskuvla/Samisk høgskole
- Grunnskolelærerutdanning (1–7) – Sámi allaskuvla/Samisk høgskole
- Offentlig administrasjon og styring – Høgskolen i Oslo og Akershus
- Innovasjon og ledelse – Høgskulen på Vestlandet
- Kroppsøving og idrett – Høgskolen i Innlandet
- Maritime Operations – Western Norway University of Applied Sciences/Hochschule Emden/Leer
- Media Practices – Høgskulen i Volda
- Grunnskolelærerutdanning (1–7) – Høgskulen i Volda
- Grunnskolelærerutdanning (5–10) – Høgskulen i Volda
2016- Grunnskolelærerutdanning (1–7) – Høgskolen i Østfold
- Grunnskolelærerutdanning (5–10) – Høgskolen i Østfold
- Grunnskolelærerutdanning (5–10) – NLA Høgskolen
- Grunnskolelærerutdanning (1–7) – NLA Høgskolen
- Jordmorfag – Høgskolen i Bergen
- Psykisk helse- og rusarbeid – Høgskolen i Bergen
- Barnehagekunnskap: barndom i et samfunn i endring – DMMH
- Spesialpedagogikk med vekt på tidlig barndom – DMMH
- Spesialpedagogikk – Høgskulen på Vestlandet
- Idrettsvitenskap – Høgskulen på Vestlandet
- Avansert sykepleie ved kronisk sykdom – Høgskolen i Østfold
- Theology and Ministry – NLA Høgskolen
- Ledelse – Høyskolen Kristiania
- Climate Change Management – Høgskulen i Sogn og Fjordane
- Applied Sports, Exercise and Performance Psychology – Høgskolen i Lillehammer og Greenwich University
- Avansert klinisk sykepleie i kommunehelsetjenesten – Høgskolen i Innlandet
- Norsk i skolen – Høgskolen i Østfold
- Treningsfysiologi – Høgskolen i Lillehammer
- Realfagenes didaktikk – Høgskolen i Hedmark
2011–2015 -
Akkreditering – ph.d.-studium
2019
- Responsible Innovation and Regional Development – Westen Norway University College of Applied Sciences
- Helse, funksjon og deltagelse – Høgskulen på Vestlandet
2018
2016- Nautical operations – UiT Norges arktiske universitet, Høgskolen i Sørøst-Norge, Høgskolen i Stord/Haugesund og NTNU i Ålesund
- Computer Science: Software Engineering, Sensor Networks and Engineering Computing – Høgskolen i Bergen
2015
2014- Kunnskapsbasert praksis i helsefag – Høgskolen i Bergen
- Audiovisuelle medier (fellesgrad) – Høgskolen i Lillehammer og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
- Helse og sosialfag – profesjonsutøvelse mellom fag, bruker og forvaltning (fellesgrad) – Høgskolen i Molde og Høgskolen i Volda
- Studier av danning og didaktiske praksiser – Høgskolen i Bergen
- Personorientert helsearbeid – Høgskolen i Buskerud og Vestfold
2013
2010–2012 -
Evaluering av system for kvalitetssikring av utdanninga
2016- Høgskulen for landbruk og bygdeutvikling
- Norges Dansehøyskole
- Rudolf Steinerhøyskolen
- Atlantis Medisinske Høyskole
- Noroff University College
- Høgskolen i Lillehammer
- Fjellhaug Internasjonale Høgskole
- Bergen Arkitekthøgskole
- Skrivekunstakademiet i Hordaland
2015- Høgskolen i Oslo og Akershus
- Høyskolen Campus Kristiania
- Barratt Due musikkinstitutt
- Norsk barnebokinstitutt
- Høyskolen for ledelse og teologi
- Kunsthøgskolen i Oslo
- Kunst- og designhøgskolen i Bergen
- Høgskolen Stord/Haugesund
- Samisk høgskole
- Høgskulen i Sogn og Fjordane
- Ansgar Teologiske Høgskole
2011–2014 -
Institusjonsakkreditering
- Høgskolen i Innlandet (2020)
- Høgskolen i Sørøst-Norge (2018)
- Kunsthøgskolen i Oslo (2017)
- Høgskolen i Oslo og Akershus (2017)
- Fjellhaug Internasjonale Høgskole (2017)
- Kunsthøgskolen i Oslo (2015)
- Bjørknes Høyskole (2014)
- Stiftelsen Diakonova (2014)
- Lovisenberg diakonale høgskole (2010)
- Ansgar Teologiske Høgskole (2010)
- Universitetet i Nordland (2010)
- Høgskolen i Molde (2009)
- Dronning Mauds Minne (2008)
- Handelshøyskolen BI (2008)
- Universitetet i Agder (2007)
- Norsk lærerakademi – bachelor- og masterstudier (2006)
- Det teologiske Menighetsfakultet (2004)
- Universitetet i Stavanger (2004)
-
Rettleiingar
- Veiledning – akkreditering som høyskole (16.11.2020)
- Veiledning om akkreditering av studietilbud (18.09.2020)
- Veiledning – akkreditering som universitet (06.02.2020)
- Veiledning til NOKUTs studietilsynsforskrift – Kapittel 4 Institusjonenes systematisk kvalitetsarbeid (revidert 29.10.2018)
- Veiledning om kravet til regnskapsmessig skille – private fagskoler og høyskoler (19.02.2018)
- Tillegg til veiledning om akkreditering av studietilbud – nye søkere (13.06.2017)
- Tilsyn med institusjonsakkrediteringar
-
Tilsyn med kvalitetsarbeid
- Kvalitetsområder for studieprogram
- Høgskulen for grøn utvikling (2020)
- Høgskulen på Vestlandet (HVL) (2020)
- Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (2020)
- OsloMet – storbyuniversitetet (2020)
- Universitetet i Agder (2020)
- Universitetet i Stavanger (2020)
- Høgskolen i Innlandet (HINN) (2019)
- Nord universitetet (Nord) (2019)
- Universitetet i Sørøst-Norge (USN) (2019)
- Arkitektur- og designhøgskolen (AHO) (2019)
- Høgskulen for landbruk og bygdeutvikling (HLB) (2019)
- Norges musikkhøgskole (NMH) (2019)
- Det teologiske menighetsfakultet (MF) (2019)
- Norges Handelshøyskole (NHH) (2018)
- VID vitenskapelige høgskole (VID) (2018)
- Handelshøyskolen BI (BI) (2018)
- Norges idrettshøgskole (NIH) (2018)
- Kvalitetsområder for studieprogram
-
Tilsyn med studietilbod
2020
- Ph.d. i studier av profesjonspraksis – Nord universitet
- Tilsyn med bachelor ingeniørfag bygg – Status etter utviklingsfasen
2018- Erfaringsbasert mastergradsstudium i eiendomsutvikling – NMBU
- Tilsyn med universiteter og høyskolers samarbeid med eksterne aktører – sluttrapport fra tilsynet
- Tilsyn med bachelor ingeniørfag bygg – status etter kartlegging og dialog
- Tilsyn med studietilbud innen bachelor ingeniørfag bygg – Høgskolen i Østfold
- Tilsyn med studietilbud innen bachelor ingeniørfag bygg – OsloMet – storbyuniversitetet
- Tilsyn med studietilbud innen bachelor ingeniørfag bygg – Høgskulen på Vestlandet
- Tilsyn med studietilbud innen bachelor ingeniørfag bygg – NTNU
- Tilsyn med studietilbud innen bachelor ingeniørfag bygg – Universitetet i Agder
- Tilsyn med studietilbud innen bachelor ingeniørfag bygg – Universitetet i Stavanger
- Tilsyn med studietilbud innen bachelor ingeniørfag bygg – UiT Norges arktiske universitet
- Tilsyn med studietilbud innen bachelor ingeniørfag bygg – Universitetet i Sørøst-Norge
- Tilsyn med bachelorgradsutdanninger i barnevern
- Tilsyn med bachelorgradsutdanninger i sosialt arbeid
- Tilsyn med bachelorgradsutdanninger i vernepleie
2017- Nautikk, maritim økonomi og ledelse – Nord universitet
- Eiendoms- og byggfag – Høgskolen i Østfold
- Erfaringsbasert mastergradsstudium i eiendomsutvikling – NMBU
- Tilsyn med bachelorgradsutdanninger i vernepleie
- Tilsyn med bachelorgradsutdanninger i barnevern
- Tilsyn med bachelorgradsutdanninger i sosialt arbeid
2016- Nautikk, maritim økonomi og ledelse – Nord universitet
- Nautikk – Høgskolen i Sørøst-Norge
- Marinteknisk drift – Høgskolen i Sørøst-Norge
- Økonomi og ledelse – Høgskolen i Sørøst-Norge
- Billedkunstfag – Rudolf Steinerhøyskolen
- Oppfølging tre år etter vedtak om nytt studium
2015- Billedkunstfag – Rudolf Steinerhøyskolen
- Marinteknisk drift – Høgskolen i Buskerud og Vestfold
- Nautikk – Høgskolen i Buskerud og Vestfold
- Gender and development – Universitetet i Bergen
2014
2012–2013