Analyserapportar
NOKUT gjennomfører ulike typar evalueringar, utgreiingar og analysar for å medverke til auka kunnskap om forhold innanfor høgare utdanning og fagskuleutdanning som har betydning for kvaliteten i studia og gi auka kunnskap om forhold knytte til godkjenning av utanlandsk utdanning i Noreg.
-
Evalueringar
2023
- Kartlegging av praktisk-pedagogisk utdanning i Norge: Hovedrapport (1.9.2023)
- Kvalifikasjonar på ramme alvor – Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (24.5.2023)
- Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR), delrapport 5 – Kandidatars kjennskap til og nytte av NKR (24.5.2023)
- Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR), delrapport 4 – Arbeidstakarars kjennskap til og nytte av NKR (24.5.2023)
- Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR), delrapport 3 – Kjennskap, bruk og nytte av NKR, EQF og læringsutbyteskildringar for norske arbeidsgjevarar (24.5.2023)
- Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR), delrapport 2 – Korleis opplever studentane læringsutbyteskildringar for utdanning? (14.2.2023)
2022
- Statistikkrapport - lovregulerte yrker omfattet av yrkeskvalifikasjonsdirektivet (2005/36/EF) (13.12.2022)
- Spørreundersøkelse blant PPU-studenter: Hvordan opplever de utdanningen sin? (5.12.2022)
- Evaluering av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR), delrapport 1 – Kva meiner institusjonane og fagmiljøa om Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring og læringsutbyteskildringar? (3.11.2022)
- Spørreundersøkelse blant PPU-kandidater – Hvordan opplever de overgangen fra utdanning til yrke? (24.10.2022)
- Sluttrapport fra evalueringen av lektorutdanning for trinn 8–13 (20.10.2022)
- Evaluering av lektorutdanningene: Helhet og sammenheng (22.6.2022)
- Evaluering av lektorutdanningene: Nye lektorers kompetanse (22.6.2022)
- Evaluering av lektorutdanningene: Analyse av frafall og fullføring (9.5.2022)
- Evaluering av implementeringen av RETHOS for studieprogrammene i sosialt arbeid (22.2.2022)
- Evaluering av implementeringen av RETHOS for studieprogrammene i paramedisin (22.2.2022)
- Evaluering av implementeringen av RETHOS for studieprogrammene i medisin (22.2.2022)
- Evaluering av implementeringen av RETHOS for studieprogrammene i psykologi (22.2.2022)
- Evaluering av implementeringen av RETHOS for studieprogrammene i bioingeniør (22.2.2022)
- Evaluering av implementeringen av RETHOS for studieprogrammene i tannpleie (22.2.2022)
- Evaluering av implementeringen av RETHOS for studieprogrammene i ergoterapi (22.2.2022)
- Evaluering av implementeringen av RETHOS for studieprogrammene i barnevern (22.2.2022)
- Evaluering av lektorutdanningene: Spørreundersøkelse om undervisning av lektorstudentene – Undervisere ved universiteter og høyskoler (16.2.2022)
2021
- Evaluering av lektorutdanningene: Spørreundersøkelse blant ledere i ungdoms- og videregående skoler – Hvordan oppleves kompetansen til nye lektorer? (29.9.2021)
- Evaluering av lektorutdanningene: Spørreundersøkelse blant ferdigutdannede lektorstudenter – Hvordan opplever de overgangen fra utdanning til yrke? (29.9.2021)
- Evaluering av lektorutdanningene: Spørreundersøkelse blant frafalte lektorstudenter – Hvorfor sluttet de, og hvor ble det av dem? (23.9.2021)
2020
2018
- Joint evaluations of research and education – a pilot study
- Educational quality in economics in Norway
- Educational quality in political science in Norway
- Educational quality in sociology in Norway
2017
- EUROMA – critical factors for achieving high quality in Economics master programmes
- Appendices to EUROMA – Economics
- EUROMA – critical factors for achieving high quality in Molecular Biology master programmes
- Appendices to EUROMA – Molecular Biology
2015
- Kartlegging av læringsutbyttebeskrivelser – medisin (05.12.2015)
- Kartlegging av læringsutbyttebeskrivelser – teologi/RLE/religionsvitenskap (05.12.2015)
- Kartlegging av læringsutbyttebeskrivelser – sluttrapport (30.11.2015)
- Kartlegging av læringsutbyttebeskrivelser – arkitektur og interiørdesign (18.11.2015)
- Kartlegging av læringsutbyttebeskrivelser – statsvitenskap (15.11.2015)
- Kartlegging av læringsutbyttebeskrivelser – biologi (04.11.2015)
- Kartlegging av læringsutbyttebeskrivelser – datafag (03.11.2015)
2014
- Akkreditering og robusthet (23.06.2014)
- Har institusjons- og studieprogramstørrelse sammenheng med studenttilfredshet? (23.06.2014)
- “Små” HF- og språkfag – hva forteller Studiebarometeret? (23.06.2014)
- Har bachelor- og masterstudenter ulike oppfatninger av kvalitet i studieprogrammene sine? (23.06.2014)
- Hva kreves av pedagogisk basiskompetanse for undervisning i UH-sektoren? (23.06.2014)
- Bruksnytte av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) (10.06.2014)
- Alle gode ting er tre … (19.05.2014)
- Studieinnsats – en analyse av data fra Studiebarometeret 2013 (18.03.2014)
2013
- Learning analytics – automatisert kvalitetssikring av utdanning (09.12.2013)
- MOOCs – sett fra Kina! (09.12.2013)
- Akkrediterte mastergrader i 10 år – noen fakta og funderinger om popularitet og prestisje (09.12.2013)
- Gradsstrukturen i høyere utdanning – utfordret og utfordrende (09.12.2013)
- Risikobasert kvalitetssikring i høyere utdanning; interessant utvikling i Australia og England (24.06.2013)
- Når utdanningen ikke kan godkjennes på ordinær måte – godkjenningsordning for personer uten verifiserbar dokumentasjon (24.06.2013)
- NOKUT-portalen som inngangsport i kvalitetsarbeid: utfordringer ved karakterer som kvalitetsindikator (24.06.2013)
- Ta ein bachelorgrad via nettet eller på Bali – og kva med kvaliteten? (24.06.2013)
- Praksis i mastergrader ved statlige og private høgskoler; en ritualisert raritet (24.06.2013)
- Mastergrader; et utdanningsnivå i spenningsfeltet mellom akademia og arbeidsliv (24.06.2013)
2010
- Førskolelærerutdanning – Del 1: Hovedrapport (2010)
- Førskolelærerutdanning – Tabellvedlegg til hovedrapport (2010)
- Førskolelærerutdanning – Del 2: Institusjonsrapporter (2010)
2008
- Ingeniørutdanning – Sammendrag (2008)
- Ingeniørutdanning – Del 1: Hovedrapport (2008)
- Ingeniørutdanning – Del 2: Institusjonsrapport (2008)
- Ingeniørutdanning – Del 3: Fagrapport (2008)
- Ingeniørutdanning – Del 4: Avtakerrapport (2008)
2006
-
Utgreiing og analyse
2023
2021
- Resultater på nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi: Gode studenter eller gode studieprogrammer (11.06.2021)
- Startkompetanse i fagskolesektoren 2020 (09.06.2021)
2020
- Utredning av regelverket knyttet til kvalitet i praksis (09.12.2020)
- Transforming Norwegian Teacher Education (18.05.2020)
2019
- Høyt opptaksnivå, lav fullføring (04.12.2019)
- Studentutveksling: faglighet under press? (17.10.2019)
- Faktorer bak god tilbakemelding og veiledning av studenter (17.10.2019)
- Kartlegging av godkjenningsordningene for regulerte yrker (17.10.2019)
- Praksis i fremragende miljøer (17.10.2019)
- Tidspress i undervisning og veiledning av studenter i høyere utdanning (30.09.2019)
- Kvalitet i praksis – utfordringer og muligheter (13.09.2019)
- Rettstilstanden for praksis i høyere utdanning (12.09.2019)
- What works with work placements? (28.08.2019)
- Praksis sett fra praksisveilederes perspektiv (26.08.2019)
- Encouraging Collaboration in the field of Quality Assurance and Quality Enhancement (25.08.2019)
- First year experiences and academic success in higher education (25.08.2019)
- Praksis sett fra studieprogramlederes perspektiv (13.06.2019)
- Studentaktiv læring og diversitet – hva fungerer og hvorfor? (13.06.2019)
- Erfaringsrapport: Godkjenningsordningen for utenlandsk fag- og yrkesopplæring (07.06.2019)
- Praksis i høyere utdanning – gode eksempler (05.06.2019)
- Det studentene skal bli gode til (24.05.2019)
- Bruk av praksis og praksisrelatert undervisning i 12 utdanningstyper (23.05.2019)
- Studentenes tilfredshet med praksis (22.05.2019)
- Praksis sett fra et administrativt perspektiv (20.05.2019)
- Hva har NOKUT sagt om kvalitet i praksis? (13.05.2019)
- Fagmiljø og utdanningskvalitet (09.05.2019)
- Hva sier forskning, rapporter og evalueringer om kvalitet i praksis? (07.05.2019)
- Hva hemmer og fremmer studentutveksling? En analyse av data fra Studiebarometeret 2017 (28.03.2019)
- ORION – Forslag til justering av kriterier for generell godkjenning av utenlandsk høyere utdanning (15.02.2019)
- Hvor utbredt er praksis i norsk høyere utdanning? (04.02.2019)
2018
- Utbytte fra utveksling og andre utenlandsopphold (pdf)
- EUROMA – critical factors for achieving high quality in MSc programmes from Sweden, Flanders, the Netherlands and Norway (pdf)
- Videregående opplæring og opptakskrav til høyere utdanning i utvalgte land – Innspill til Liedutvalget (17.09.2018)
- Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning (11.09.2018)
- Teaching in Higher Education – Consistency and Change in Context and Role (30.08.2018)
- Tilbakemelding og veiledning i Studiebarometeret 2017– eksempler på god praksis (25.04.2018)
- Bachelorgraden på egne ben? (03.01.2018)
2017
- Konsistente karakterer (18.10.2017)
- Er karakterer rettferdige? (27.09.2017)
- Berufsbildung i Tyskland (25.04.2017)
- Merittering av utdanningsfaglig kompetanse – hvor er vi og hvor skal vi? (29.03.2017)
2016
- Hva vet vi om kvalitet? (15.12.2016)
- "... ikke i mål, men på god vei" (10.12.2016)
- Bachelorgraden som selvstendig grad (12.10.2016)
- Tilbakemelding og veiledning i høyere utdanning (14.09.2016)
- Hva sier egentlig universitetsrangeringer om utdanningskvaliteten? (07.09.2016)
- Studiebarometeret 2015: Adding a year – explaining satisfaction in teacher education in a time of reforms (03.09.2016)
- The influence of faculty expectations on students’ workload (03.09.2016)
- Rom for mer læring? (13.06.2016)
- NOKUTs kvalifikasjonspass for flyktninger (31.05.2016)
2015
- Norske arbeidsgiveres syn på høyere utdanning fra utlandet (23.11.2015)
- Fra fintelling av studiepoeng til læringsutbytte? (29.10.2015)
- Bidrar delstudier i utlandet til å heve kvaliteten i høyere utdanning? (15.10.2015)
- Utdanningskvalitetsprisen 2004–2014: En vareopptelling med vurdering (08.09.2015)
- Arbeidslivsrelevans i høyere utdanning (30.04.2015)
2014
- Internasjonalisering ved norske fagskoler (02.12.2014)
- Satsing på utdanningskvalitet – frå vilje til handling? (08.09.2014)
- Generell godkjenning av utenlandsk høyere utdanning 2009–2012: Kandidatundersøkelse (08.07.2014)
- Krav til fagmiljø i mastergradsstudier: Tilstrekkelig, tilpasset, aktivt (23.05.2014)
2013
- Institusjonell dynamikk i høyere utdanning og fagskolesektoren (17.06.2013)
- PPUs relevans for undervisning i skolen (04.04.2013)
- Godkjenning av utenlandsk høyere utdanning for personer med mangelfull dokumentasjon (26.03.2013)
- Report on recognition of higher education in Eritrea and Ethiopia (29.01.2013)
2012
- "En mastergrad er ikke en mastergrad" (17.12.2012)
- Oppfatninger om kvalitet i høyere utdanning (04.12.2012)
- Praksis i fagskoleutdanningene (14.08.2012)
- Kvalitetsutfordringer i fleksibel profesjonsutdanning (08.06.2012)
- Internasjonal fremvekst av et akkrediteringsregime innen høyere utdanning, og siste skudd på stammen: falske akkrediteringer (16.04.2012)
- FoU-basert profesjonsutdanning - Erfaringer fra evaluering av allmennlærer-, ingeniør- og førskolelærerutdanningen (30.01.2012)
- Faglege anbefalingar som verkemiddel for kvalitetsutvikling i høgre utd. (02.01.2012)
-
Nasjonal deleksamen
Hvis du leter etter mer informasjon om nasjonal deleksamen, kan du finne dette på hovedsiden til Nasjonal deleksamen.
Sykepleie
- Resultater på nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi: Gode studenter eller gode studieprogrammer (11.06.2021)
- Nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi for sykepleierutdanningene (22.03.2018)
- Nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi for sykepleierutdanningene (15.03.2017)
- Nasjonal deleksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi for sykepleierutdanningene (17.03.2016)
Lærerutdanning
- Nasjonal deleksamen i matematikk for grunnskolelærerutdanningen (07.09.2017)
- Nasjonal deleksamen i matematikk for grunnskolelærerutdanningen (15.03.2017)
- Nasjonal deleksamen i matematikk for grunnskolelærerutdanningen (12.07.2016)
- Nasjonal deleksamen i matematikk for grunnskolelærerutdanningen (09.03.2016)
Regnskap
- Nasjonal deleksamen i årsregnskap 2018 (25.09.2018)
- Nasjonal deleksamen i årsregnskap 2017 (07.09.2017)
- Nasjonal deleksamen i årsregnskap 2016 (22.09.2016)
- Nasjonal deleksamen i årsregnskap (16.06.2015)
Samlerapporter
-
Studiebarometeret | Undervisarundersøkinga
Studentundersøkelsen
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2023 – hovedtendenser (28.9.2023)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2022 – dokumentasjonsrapport (14.3.2023)
- Studiebarometeret 2022 – hovedtendenser (16.2.2023)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2022 – hovedtendenser (29.09.2022)
- Studiebarometeret 2021 – hovedtendenser (8.2.2022)
- Studiebarometeret 2021 – dokumentasjonsrapport (8.2.2022)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2021 – dokumentasjonsrapport (17.12.2021)
- Arbeidslivsrelevans i fagskoleutdanningene (9.12.2021)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2021 – hovedtendenser (21.9.2021)
- Studiebarometeret 2020 – dokumentasjonsrapport (24.2.2021)
- Studiebarometeret 2020 – hovedtendenser (11.2.2021)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2020 – dokumentasjonsrapport (17.12.2020)
- Fagskolestudentenes oppfatning av kvaliteten på utdanningen under koronapandemien (24.9.2020)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2020 – hovedtendenser (24.9.2020)
- Studiebarometeret 2019 – dokumentasjonsrapport (29.1.2020)
- Studiebarometeret 2019 – hovedtendenser (29.1.2020)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2019 – hovedtendenser (26.9.2019)
- Studiebarometeret 2018 – dokumentasjonsrapport (12.2.2019)
- Studiebarometeret 2018 – hovedtendenser (12.2.2019)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2018 – metode- og gjennomføringsrapport (7.1.2019)
- Studiebarometeret for fagskolestudenter 2018 – hovedtendenser (26.9.2018)
- Studiebarometeret 2017 – gjennomføring og svarinngang (13.2.2018)
- Studiebarometeret 2017 – hovedtendenser (5.2.2018)
- Studiebarometeret 2016 – hovedtendenser (6.2.2017)
- Studiebarometeret 2016 – gjennomføring og svarinngang (2.2.2017)
- Studiebarometeret 2015 – gjennomføring og svarinngang (26.5.2016)
- Studiebarometeret 2015 – hovedtendenser (2.2.2016)
Sjekk full oversikt over analyser og rapporterUnderviserundersøkelsen
- Underviserundersøkelsen 2021 – hovedrapport (2.12.2021)
- Tidspress i undervisning og veiledning av studenter i høyere utdanning (30.9.2019)
- Underviserundersøkelsen 2017 (10.1.2018)
- Undervisningsarbeidet i endring? Rammevilkår, samarbeid og kvalitetskultur i høyere utdanning (14.11.2017)
- Underviserundersøkelsen 2016 – gjennomføring, spørreskjema og data i pilotundersøkelsen (28.4.2017)
- Underviserundersøkelsen 2016 (10.1.2017)
-
Senter for framifrå utdanning (SFU)
- Learning from Innovations in Higher Education. Evaluation of innovation impacts of the Norwegian Centres for Excellence in Education initiative (02.2020)
- Developing Educational Excellence in Higher Education – Lessons learned from the establishment and evaluation of the Norwegian Centres for Excellence in Education (SFU) initiative (31.01.2019)
- Exclusive but Inclusive: The Norwegian Centres for Excellence (SFU) Initiative (28.08.2018)
- Inspiring excellence: The Norwegian way (2017)
- How Can One Create a Culture for Quality Enhancement? (02.11.2016)
- På vei mot det fremste? (08.03.2016)
- Fra knutepunktfunksjon til SFU (08.03.2016)
- Hvordan dokumentere kvalitet? (08.03.2016)
- Helse- og sosialfagutdanningene – ekstra hindre på veien mot SFU? (08.03.2016)
- SFU-prosessen i et institusjonsperspektiv (08.03.2016)
- SFU fra et studentperspektiv (08.03.2016)
- The Potential of Centres of/for Excellence in Higher Education (08.03.2016)
- Sigma: A case study of an enduring centre for excellence (08.03.2016)
- Centre for Professional Learning in Teacher Education (ProTed) – Mid-term evaluation (29.10.2015)
- Research as foundation for education: Centres of Excellence and good practices (08.09.2015)
-
Eksterne evalueringer/rapporter
- Recognition of vocational education and training (EQF-levels 3 to 5) in the Nordic countries (15.12.2022)
- Godkjenning til gavn? Undersøkelse av NOKUTs generelle godkjenningsordning for utenlandsk høyere utdanning (26.04.2022)
- NOKUTs godkjenningsordning for utenlandsk fag- og yrkesopplæring – Veien videre (09.12.2020)
- Utredning om mulig parallell struktur i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (30.10.2020)