– Vi bidrar til å sikre, utvikle og informere om kvalitet i utdanningen

Søk

Paradokser i studentenes tilbakemeldinger

av: Terje Mørland

NOKUT har dykket ned i problemstillingen og paradokset som resultatene fra Studiebarometeret de siste årene har åpenbart: Hvorfor er studentene så tilfreds med den overordnede kvaliteten på studiene, når de er misfornøyde med tilbakemeldingene og oppfølgingen de får? Er dette et problem, og hva bør i så fall universitetene og høyskolene gjøre med det?

Dette var tema på NOKUT-frokosten i Trondheim 14. september, hvor vi også så nærmere på situasjonen ved NTNU. Ett interessant funn er at studentene ved "prestisjeutdanninger" på gamle NTNU er langt mer misfornøyd med tilbakemeldingene og veiledningen enn studenter ved de innfusjonerte høyskolene. Hva kommer det av? Prioriteres ikke utdanning høyt nok, eller er det helt andre årsaker?

Av undersøkelsen kan vi trekke noen konklusjoner:

  • Studentenes lave tilfredshet med tilbakemelding og veiledning påvirker ikke overordnet tilfredshet.
  • Studentene har lave (ingen) forventninger om tilbakemelding og veiledning i høyere utdanning.
  • Studentene er ikke klar over hvilke positive effekter gode tilbakemeldinger og veiledning har på deres læringsutbytte.
  • Godt miljø mellom faglig ansatte og studenter har stor positiv effekt på studentenes tilfredshet med tilbakemeldinger.

Konkret til NTNU:

  • Studenter ved tidligere HiST, tidligere Høgskolen i Ålesund og tidligere Høgskolen i Gjøvik var mer tilfreds med tilbakemelding og veiledning enn studenter ved gamle NTNU.

Hva betyr dette så for universitetene og høyskolene?

  • Kan man la være å satse på tilbakemelding og veiledning siden studentene ikke blir mer fornøyde av det? Nei, for vi vet at tilbakemelding og veiledning bidrar til at studentene lærer mer, er mer motiverte og gjennomfører bedre. Institusjonene bør derfor ikke bruke funnene som en sovepute. De må heller informere studentene om de positive effektene tilbakemelding og veiledning har på læringen, slik at studentene kan få fullt utbytte av de tilbakemeldingene de får.
  • Alle må bli bedre på å formidle forventninger og gi tilbakemeldinger til hverandre. Det gjelder fra undervisere og studenter, fra studenter og undervisere, og mellom ledelsen og undervisere. Vi trenger at en god tilbakemeldings- og læringskultur bedre settes i system.
  • Lærerrollen må profesjonaliseres. Bare på den måten kan ansatte fornye seg og heve kompetansen sin. De fleste er enige om at dette er et område det er viktig å satse på, men det viser seg at det er vanskelig å prioritere. Utviklingen går for sakte, så det er bare å gire opp et hakk eller to.
  • Høyere utdanning er inne i et fokusskifte, fra undervisning til læring. Fra forelesning som dominerende til mer varierte og læringsfremmende undervisningsopplegg. Her er det bare kreativiteten og teknologien, sammen med kunnskap om hvordan studentene lærer best, som setter grenser.
  • Vi må lære av de som lykkes. Det gjøres mye bra rundt omkring i Norge, og her oppfordrer NOKUT aktivt til plagiering.
  • Når det gjelder NTNU, bør de fortsette det gode arbeidet i en utfordrende fusjonstid. Men også de bør sette inn ett ekstra gir, eller to.

Les sammendrag og notat
Les presentasjon fra NOKUT-frokost 14. september 2016 (ppt)

 

Share Del med andre
16 september 2016
Stikkord:

    Kommentarer:

    Terje Mørland

    Illustrasjon: Blogg © NOKUT


    Om denne bloggen

    Kommentarer til innlegg blir publisert direkte. Det trengs ingen innlogging. Publisering skjer fra skjemaene under hvert innlegg.

    NOKUT forbeholder seg retten til å fjerne eller moderere innlegg som er i strid med norsk lov, som bryter med alminnelig god takt og tone på nettet eller som er usaklig eller utenfor tema.


    Arkiv